هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

معایب دنا و بررسی 6 ایراد اساسی دنا و دنا پلاس

جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰ ب.ظ

در این مقاله به بررسی ایرادات اصلی خودروهای دنا و دنا پلاس به عنوان خودروهای لوکس ملی خواهیم پرداخت.

دنا به زعم ایران ‌خودرو لوکس‌ترین خودرو ملی بوده و از ابتدای عرضه خود با استقبال بسیار خوبی در بازار کشور برخوردار بوده است. در این خودرو از همان پلتفرم قدیمی سمند استفاده شده است و در واقع دنا بیشتر فیس‌لیفتی از سمند است تا یک خودروی جدید و مستقل. همانند سایر پروژه‌ها، ساخت و عرضه دنا نیز برای خود داستانی طولانی دارد و این خودروی لوکس ملی با سروصدای فراوانی وارد بازار شد و در همان بدو ورود، نامی برای خود دست و پا کرد. با وجود این استقبال مناسب، دنا دارای چندین ایراد اساسی است که برخی از خریداران را به سمت محصولات دیگر و حتی محصولات چینی در این کلاس قیمتی سوق می‌دهد. سه سال پس از معرفی دنا ؛ ایران خودرو نسخه به روزتری از این رخش ایرانی را به اسم دنا پلاس روانه بازار کرد که تنها در بعضی قسمت های ظاهری مثل چراغ های جلو و عقب و نصب سانروف با دنا معمولی تفاوت دارد؛ اما هنوز هم هر دو خودرو دارای ایرادات فراوانی هستند که در ادامه به 6 ایراد اساسی این محصول  لوکس ملی می پردازیم.

/ایران خودرو دنا,1397 -

 

 

کیفیت مونتاژ پایین

 هرچقدر هم که مواد قطعات و مورد استفاده دارای کیفیت بالایی باشند، مونتاژ و سرهمبندی آن‌ها نقش بسیار مهمی در نمود و ظهور این کیفیت دارد. تقریبا می‌توان گفت تمامی خودروهای داخلی در این حوزه ضعف دارند و خانواده دنا نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نیست؛ به نحوی که حتی برخی خودروهای چینی هم ‌تراز هم بهتر از دنا و دنا پلاس هستند. یکی از مواردی که بسیار توی ذوق می‌زند، درزبندی‌هاست که برای لوکس‌ترین خودروی ملی! قابل قبول نیست.

پیشرانه ضعیف

چندین و چندین سال از ارایه سمند با موتور ملی EF7 می‌گذرد و استفاده مجدد یک موتور ضعیف و قدیمی در جدیدترین تولید ملی، نشان از ضعف این محصول و در حالت کلی نشان از ضعف صنعت خودروسازی کشور دارد. این موتور با ظرفیت 1646 سی‌سی قادر به تولید 115 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه بوده و گشتاور تولیدی آن نیز 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر سرعت این خودرو 189 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 دنا با بهره‌گیری از این موتور 13.5 ثانیه ذکر شده است. که این مشخصات برای خریدارانی که سالها خودروهایی همچون پژو 405، پارس و سمند را در بازار خودرو استفاده کرده اند جذابیت خاصی ندارد. کندی شتاب خوشبختانه در نسخه توربو دناپلاس رفع شده است و به زیر 9 ثانیه می رسد. البته درمورد موتور توربویef7 هم مشکلاتی همچون دمای بالای موتور و صدای نامتعارف توربو در حالت سرد که به استفاده از آلیاژ و متریال نامناسب برمی­گردد مشاهده شده است. از دیگر مشکلات موتور توربو میتوان به کمبود قطعات این موتور را می­توان نام برد.

ایران خودرو دنا پلاس ,1397 توربو

فضای کابین

یکی از ضعف های بزرگ دنا پلاس مربوط به کیفیت پایین پلاستیک خشک مورد استفاده در داشبورد است که برای خودرویی در این کلاس قیمتی چندان رضایت‌بخش نیست. دنا و دنا پلاس در ظاهر خودرویی بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که کابین این دو خودرو، باید جادار و بزرگ باشند ولیکن این چنین نیست. عایق بندی کابین مناسب نیست و صدای موتور و جاده تا حدود زیادی به فضای کابین انتقال پیدا می کند.

ایران خودرو دنا,1397 -

کیفیت پایین سواری

سواری با دنا آنچنان که باید لذت‌بخش و دلنشین نبوده. یکی از دلایل اصلی این موضوع سیستم تعلیق و پلت فرم قدیمی خودرو است که نسبت به خودروهای روز به راحتی ناهمواری‌ها و دست‌اندازها را به داخل کابین منتقل می کند و در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که دارای دست‌اندازهای فراوانی هستند؛ این ضعف بیش از پیش خود را نمایان می‌سازند. فرمان پذیری نه چندان قابل قبول دنا و دنا پلاس به جهت داشتن سیستم قدیمی از دیگر مشکلاتی است که مخصوصا برای عاشقان سرعت می‌تواند دردسرساز باشد و حواستان باشد که در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا چندان روی هندلینگ  خودروی دنا حساب باز نکنید.

عدم کارکرد مناسب آپشن‌ها

 ضعف عملکرد آپشن‌های خودروی دنا یکی دیگر از مهم ترین نقص های این محصول ملی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. سیستم مالتی‌مدیا به همراه صفحه‌نمایش لمسی بزرگ روی کنسول، محصول چین است و کیفیت بالایی ندارد. حتی در برخی مواقع اصلا به هیچ ماهواره‌ای متصل نمی‌شود. کروزکنترل خودرو نیز به درستی کار نمی‌کند و نمی‌توانید از آن انتظار یک عملکرد عاری از نقص را داشته باشید.

ایران خودرو دنا,1397 -

قیمت بالا

قیمت بالای این خودرو یکی دیگر از مواردی است که میل به خرید را از همان نقطه ابتدا کور می‌کند. تولید 97 این خودرو قیمتی حدود 75 تا 80 میلیون تومان دارد و دنا پلاس نیز در بازار آزاد در بازه قیمتی 100 تا 105 میلیون تومان نوسان دارد این در حالی است که در این بازه قیمتی می‌توان خودروهایی نظیر 207، ساندرو دنده‌ای، برلیانس H330، دانگ‌فنگ H30 کراس و … خریداری نمود. دنا معمولی طبق گزارش سازمان  استاندارد کیفی خودرو از 5 ستاره کیفی تنها دو ستاره و دناپلاس نیز با کمی ارفاق توانسته سه ستاره کیفیتی دریافت کند.

همچنین از دیگر مشکلات گزارش شده، دنا و دنا پلاس می توان به روغن ریزی موتور EF7، ضعف در سیستم ترمزگیری خودرو و ضعیف بودن صفحه کلاچ ها، دسته موتور بسیار ضعیف و سیستم جلوبندی قدیمی و پر استهلاک، نبود تعمیرکار خبره برای تعمیر موتورهای سری EF7  و از همه مهمتر صدای زوزه گیربکس این خودرو در دنده های سه به چهار اشاره کرد. 

  • hosein mola

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی