هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

همه رانندگان خودرو با اصطلاح «جوش آوردن خودرو» آشنا هستند. به طور کلی، گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق (مثلا به خاطر ترافیک سنگین، حرکت در سربالایی، روشن کردن کولر خودرو، اضافه بار خودرو و امثال آن) موجب افزایش دمای موتور و جوش آمدن خودرو میشود.

 

 پایین بودن سطح آب رادیاتور: سطح آب رادیاتور باید حداقل هفتهای یکبار بازدید شود. البته در سیستم خنککننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.

 

 کثیف بودن مدار رادیاتور: وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور میشود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد. در این راستا سازندگان خودرو اغلب توصیه میکنند که در سیستم خنککننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود. ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود. البته بهتر است هر 2 سال یکبار مدار داخلی رادیاتور شستوشو شود.

 

رایجترین علل و راه حل های جوش آوردن خودرو

 

 کثیف بودن شبکه رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن: بر اثر عبور هوا در سرعت بالا به مرور زمان شبکههای رادیاتور از برگ، حشرات مرده و کاغذ پوشانده شده و باعث اختلال در گردش هوا در شبکهها میشود و در نتیجه میتواند افزایش دما را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه میشود شبکهها حداقل سالی یکبار با مایع حلال روغن و آب کاملا شستوشو داده و تمیز شوند و باید از تراشیدن با اجسام تیز یا برس سیمی خودداری کرد.

 

 پارگی تسمه دینام یا تنظیم نبودن آن: کارکرد صحیح سیستم خنککننده بستگی به تسمه پروانه یا واترپمپ دارد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است. اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمهدیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنککننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ میکند.

 

 خرابی پمپ آب: اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم میکند، فورا پمپ آب را بررسی کنید. در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.

 

 معیوب بودن ترموستات: وظیفه ترموستات در موتور خودرو این است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور موقتی مسدود میکند. هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز میشود که این عدد روی آن حک شده و در بازار در 2 نوع 74 و 82 درجه موجود است. اگر این نقطه به وظیفه خود به خوبی عمل نکند باعث افزایش دمای موتور میشود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد.

 

 نشتی رادیاتور: برخی اوقات، افزایش رسوب در رادیاتور باعث خوردگی آن میشود و آب نشت میکند، در نتیجه، سطح مایع خنککننده کاهش مییابد و با افزایش دمای آب مواجه میشویم. در این حالت، میتوان با اضافه کردن نوعی ماده درزگیر به آب رادیاتور بهطور موقت از نشتی آن جلوگیری کرد. زردچوبه نیز نوعی ماده درزگیر است که به میزان 75 گرم میتوان از آن استفاده کرد.

 

 سایر موارد: از دلایل دیگری که در جوش آوردن خودرو نقش دارند، میتوان به نامیزانی دلکو، نامیزانی باد لاستیک، بار زیاد، استفاده طولانی از دندههای سنگین، سربالایی زیاد، نامیزانی سوپاپها، خرابی در رادیاتور، سفت بودن یا کار نکردن سوپاپها، سفت بودن چرخها، وزش باد مخالف، گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ، کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب، تنظیم نبودن سیستم جرقه و عمل نکردن فن اشاره کرد.

 

توصیه های ایمنی

 

در صورت جوش آوردن آب رادیاتور، قبل از سرد شدن، مبادرت به باز کردن در رادیاتور نکنید؛ چون به دلیل وجود بخار تحت فشار با دمای بسیار بالا امکان دارد که در اثر پاشیده شدن آب داغ، آسیب جدی به دست و صورت وارد شود و سوختگی شدیدی به وقوع بپیوندد.

 

پس از جوش آوردن خودرو باید سریعا آن را متوقف کرده و خودرو را بدون خاموش کردن بگذارید چند لحظهای در حالت درجا کار کند. در این راستا اولین اقدام پس از متوقف کردن خودرو، ریختن آب روی بدنه رادیاتور، برای کاهش دمای آن است. البته باید توجه کرد که آب باید روی بدنه رادیاتور ریخته شود، نه روی موتور؛ زیرا ریختن آب روی موتور ممکن است موجب ترکخوردگی بدنه آن شود. پس از خنک کردن بدنه رادیاتور، لازم است حدود 200 متر خودرو را حرکت داد تا برخورد جریان هوا با رادیاتور خیس موجب کاهش سریعتر دمای آن شود.

 

پس از آن باید در رادیاتور را با دستمال نیم دور چرخاند تا در صورت وجود بخار داخل آن، به تدریج تخلیه شود. پس از آن میتوان در رادیاتور را کامل باز کرده و در صورت نیاز آب رادیاتور را اضافه کرد

  • hosein mola


شاید در ظاهر یک شوخی باشد ولی این گزینه‌ها واقعاً 10 میلیون و حتی کمتر نیز خرید و فروش می‌شوند. رویای مرسد‌س‌بنز سواری خیلی دور نیست.

در بازاری که مدل‌های 2013 بین 300 تا 800 میلیون تومان قیمت خورده‌اند، چگونه است که می‌شود با 10 میلیون تومان یک مدل خاطره‌انگیز خریداری کرد؟


 

بهترین پیشنهاد برای آنهایی که آرزوی بنز سواری را در سر می‌پرورانند، گزینه‌های دست دوم است.

 

خودروهای خارجی هرچقدر که گران‌قیمت و کهکشانی باشند به محض اینکه از نمایشگاه یا نمایندگی بیرون بیایند،‌ دست دوم محسوب می‌شوند چه برسد به آنهایی که بیش از 30 سال از عمرشان می‌گذرد.

 

راهنمای خرید خودروی دست‌دوم خارجی

 

اساساً برای خرید یک خودروی کارکرده، چند فاکتور اساسی باید مد نظر گرفته شود.

 

سلامت موتور، جعبه‌دنده، بی صدا بودن اتاق، کار کردن همه آپشن‌های برقی، عدم تصادف شدید، عدم روغن‌ریزی، باز نشدن چفت و بست‌های اصلی، عدم لاستیک‌سایی، کیفیت ترمزگیری و صحت سند و قدمت بیمه از جمله مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت شود.

 

اگرچه برای 90 درصد خریداران رنگ داشتن یا نداشتن خودرو مهم است ولی می‌بینید که این معیار در توصیه‌های بالا لحاظ نشده است. پیش آمده خودرویی که از نظر فنی ضعیف و پر ایراد است به دلیل چهره ظاهری‌اش به راحتی و با قیمت بالاتر فروخته شده است. همین خودرو بعدها مالکش را به خاطر نقایص فنی به پرداخت هزینه‌های بی‌مورد مجبور می‌کند.

 

با این چند اصلی می‌توان در خرید یک خودروی دست دوم موفق بود. حالا خواه این محصول داخلی باشد خواه خارجی. خواه اروپایی خواه آمریکایی یا حتی آسیایی.

 

اما در این بین گزینه‌های آلمانی به دلیل کیفیت شدیدی که در زمان تولیدشان به کار گرفته شده، از اهمیت بیشتری برخوردارند. اتفاقاً همین کیفیت بالا می‌تواند باعث فریب مشتری شود.

 

- یادتان باشد بنزهای دهه 70 و 80 اغلب از نظر زیرسازی پوسیده و زنگ زده هستند.

 

-داشبورد را حتماً چک کنید. ترک‌های جزئی می‌توانند بعدها بزرگ‌تر شوند.

 

-دقت کنید که لوگوی ستاره‌ای نقره‌ای، به عنوان شناسنامه این برند محسوب می‌شود. این لوگو باید سالم و اصل باشد.

 

-سپرهای بنز اگر جاخورده باشند به طور حتم بعدها به سر و صدا می‌افتند.

 

-می‌گویند موتور بنز به روغن‌سوزی و روغن‌ریزی نمی‌افتد ولی اگر بیفتد درست شدنی نیست. با یک تعمیرکار با سابقه درباره سلامت موتور مشاوره کنید. اگر لازم شد حق مشاوره را هم پرداخت کنید.

 

-صدای موتور را برای یک بنزسوار قدیمی به نمایش بگذارید.

 

-همه تسمه‌های کوچک و بزرگ باید تست شوند.

 

-واسکازین، گریس و روغن موتور را به محض خرید تعویض کنید.

 

-با یک جلوبندی کار درباره سلامت کمک فنرها مشورت کنید.

 

-حتماً خودرو را روی جک بالابر و یا روی چال ببرید تا بشود زیر آن را مشاهده کرد.

 

-در نظر داشته باشید کمپانی مرسدس‌بنز در یک سال ممکن است چندین مدل را با یک نام تولید کرده باشد. تفاوت در مدل‌ها می‌تواند قیمت پایه را دست‌کاری کند.

 

بنزهای 10 میلیونی

 

با این همه تفاسیر اگر دیدید بنزی به دلتان نشسته است، دل به دریا بزنید و آن را بخرید. این روزها با 10 میلیون تومان حتی پراید هم گیرتان نمی‌آید.

 

سال: 1979

مدل: E230

قیمت : 9,500,000 

رنگ: زرد

 

سال: 1978

مدل: E230

 

قیمت: 10,000,000 

رنگ: سفید

 

سال: 1979

مدل: E230

قیمت: 9,000,000 

رنگ: قرمز

 

سال: 1973

مدل: E200

قیمت: 6,500,000 

رنگ: سبز

 

سال: 1971

مدل: 280SE

قیمت: 7,700,000 

رنگ: کرم

 

سال: 1974

مدل: S280

قیمت: 9,800,000 

رنگ: آبی

 

سال: 1974

مدل: 230E

قیمت: 9,800,000 

رنگ: آبی

 

سال: 1980

مدل: E240

قیمت: 9,500,000 

رنگ: سبز

 

سال: 1977

مدل: E320

قیمت: 9,500,000

رنگ: سبز

  • hosein mola

خودرو پژو ۲۰۶ را می‌توان موفق‌ترین خودروی کشور دانست و در آن رنج قیمت بی‌شک محبوب‌ترین پرطرفدارترین خودرو حال حاضر در ایران است.پژو ۲۰۶ خودرویی است که از همه اقشار طرفدار دارد. بیش از یک دهه است که همچنان پر نفس با انبوهی از قطعات ایرانیزه تولید می‌شود و پلت‌فرم آن نیز بستر جدیدی برای مدل‌های ملی ایران خودرو شده است.

بیشتر افراد خواهان پژو ۲۰۶ های کارکرده هستند به دلیل کیفیت بالاتر وقیمت مناسبترشان،البته پژو ۲۰۶ به دلیل فرم اتاقی که دارد، بسیار در معرض آسیب و تصادف قرار دارد و باید حتما توجه ویژه‌ای به سلامت اتاق نمونه‌های کارکرده آن داشته باشید. خرید و فروش خودرو همواره امری مهم و حایز اهمیت است.


برای خرید پژو ۲۰۶ های کارکرده باید به چه مواردی توجه کنیم؟

طراحی اتاق پژو ۲۰۶ به گونه‌ای صورت‌گرفته که تا حد امکان در لایه‌های بیرونی انرژی برخورد را جذب کند و مانع نفوذ آن به قفسه کابین شود. این مسئله موجب آسیب‌پذیری ۲۰۶ در برخوردهای خارجی خصوصا از جلو شده که با توجه به فرم خاص بدنه، حتی در تصادف‌های نه‌چندان شدید درِ موتور و مجموعه سینی رادیاتورها و گلگیرها خسارت می‌بینند و در برخوردهای شدیدتر دسته موتورها پاره شده و سر‌شاسی جمع می‌شود. پهنای زیاد و فرم خاص رکاب این اتومبیل موجب قرار گرفتن آن در معرض بسیاری از برخوردها شده که در ۲۰۶‌های کارکرده به وفور مشاهده می‌شود. حتما با مشورت یک صافکار ماهر وضعیت اتاق و شاسی آن را به طور دقیق بررسی کنید.

پژو ۲۰۶ در ۲ مدل پیشرانه TU3 و TU5 در بازار ما یافت می‌شود که به گیربکس‌های MA5 یا AL4 خودکار مجهز هستند. در مدل‌های TU5 در هر دو مدل بوش ME7.4.4 و ME7.4.5 پیشرانه نسبت به نوع بنزین حساس است و البته در اکثر مدل‌های آن مشکل کپ‌کردن به وفور به چشم می‌خورد. در خرید پژو ۲۰۶‌های تیپ ۵ و صندوقدار با پیشرانه TU5 و گیربکس دستی دقت بیشتری به عمل آورید چرا که این مدل‌ها به دلیل سبک رانندگی اسپرت‌تر نسبت به سایر مدل‌ها عموما بیشتر توسط مالکین‌شان تحت فشار قرار می‌گیرند. یک تست کمپرس ساده با یک عملیات دیاگ‌زنی و مشورت با مکانیک خبره می‌تواند تا حدودی شرایط کاری موتور را برای شما مشخص کند. پژو ۲۰۶‌های مدل بالا خصوصا مدل‌های ۹۰ اکثرا از ناحیه دسته موتور دچار مشکل و لرزش می‌شوند. در مدل‌های اتوماتیک شرایط کارکرد گیربکس را بررسی کنید. وجود مقداری تقه و تاخیر در اکثر ۲۰۶‌های اتوماتیک طبیعی است اما تاخیر زیاد و تقه‌های پی در پی حکایت از روغن هیدرولیک کثیف و یک گیربکس کارکرده تحت فشار می‌دهد.

پژو ۲۰۶ به دلیل سبک طراحی بسیار مورد توجه جوانان جهت تقویت و تیونینگ قرار دارد و بارها مدل‌های مختلف آن با تیونیگ‌های علمی و غیر علمی را در سطح خیابان‌ها دیده‌ایم. سعی کنید کمتر به سراغ مدل‌های غیر‌استاندارد با تغییرات غیر‌اصولی نظیر ارتفاع بیش از حد پایین با فنرهای برش‌خورده و رینگ‌های بیش از حد بزرگ بروید. خصوصا در ۲۰۶‌های اتوماتیک، در صورت کاهش ارتفاع خودرو گیربکس در معرض آسیب و ضربات بیشتر قرار می‌گیرد. نصب لوازم الکترونیکی بازاری و غیر‌استاندارد روی خودرو حکم شلیک تیر خلاص به سیستم برق و الکترونیک این خودرو را دارد. در حین بررسی حتما از اصل بودن بسیاری از قطعات مصرفی و آخرین زمان سرویس‌های دوره‌ای اطلاع حاصل کنید.

هر چه سراغ ۲۰۶‌های مدل بالاتر بیایید، بیشتر با مشکلات سر و صدای کابین، جلوبندی و ایرادات برقی روبه‌رو می‌شوید و کیفیت پایین کابین ایرادات برقی در مدل‌های ایرانی ۹۲ به بعد به اوج می‌رسد. البته در ۲۰۶‌های مدل بالا باید مشکل کیفیت پایین صفحه کلاچ و سیم‌کلاچ را نیز لحاظ کنید. از جمله ایرادات طبیعی ۲۰۶ ساییدگی قابل توجه فرمان در کارکردهای پایین است. شرایط جلوبندی را نزد یک جلوبندی‌ساز بررسی کنید و دقت کنید که اجزای جلوبندی در ناهمواری‌ها تولید صدا نکنند.

پژو ۲۰۶ سیستم برق حساس و نسبتا پیشرفته‌ای دارد که بیشتر با آپشن‌های فابریک خود پژو سازگار است و چندان علاقه‌ای به آپشن‌های بازاری ندارد! حتما قبل از خرید دیاگ بزنید و شرایط کاری موتور و کارکرد خودرو را بررسی کنید و در صورت لزوم سلامت بخش‌های مختلف الکترونیکی را با دیاگ مورد بررسی قرار دهید. سلامت دسته سیم‌ها و سوکت‌ها را تا جایی که امکان دارد، بررسی کنید و از نبود دستکاری در آنها اطمینان حاصل کنید. در نهایت به یاد داشته باشید که همواره در خرید یک خودرو دست دوم به همراه یکی از آشنایان اقدام به خرید کرده و حتما نظر یک کارشناس یا مکانیک مورد اعتماد را در مورد خودرو جویا شوید.

  • hosein mola


فول شرکتی

2016                              390

2015                              368

نیمه‌فول شرکتی

2016                              370

2015                              347

 

  • hosein mola

شاید بتوان گفت بعد از بحث خرید ملک و املاک و اراضی، خرید خودرو یکی دیگر از بحث های رایج و البته پیچیده ای در بازار است. در هنگام خرید خودرو نکاتی که باید به ان دقت داشته باشید بسیار بیشتر خرید کالای های دیگر است. به ویژه اگر قصد شما خرید یک خودرو دست دوم یا کاکرده باشد. به همین منظور قصد داریم در ادامه به ارائه راهنمای خرید خودرو دست دوم و نکاتی که باید در خرید به آن توجه کنید بپردازیم.

 

راهنمای خرید خودرو دست دوم

در ابتدا قصد داریم تا برخی از مزایا و البته معایب خرید خودرو دست دوم را توضیح دهیم. جالب ماجرا اینجاست که از دیدگاه ما مزایای خرید ماشین کارکرده بیشتر از معایب آن است و در ادامه خواهیم گفت که چرا چنین چیزی را می گوییم!

 

مزایای خرید خودرو دست دوم

استهلاک سریع و اولیه ماشین بر خریدار اول خودرو تحمیل شده است؛ استهلاک متوسط خودرو در سه سال اولیه کار با آن تا 30 درصد است

به دلیل تخفیف های دریافتی هزینه های بیمه خودرو کمتر می شود

یک ماشین استفاده شده (کارکرده) قیمت بسیار منعطف تری دارد و تاثیر قیمت آن چشمگیر است. همچنین لوازم جانبی ماشین مثلا سیستم صوتی آن با قیمت بهتری در دسترس قرار می گیرد

امکان مذاکره بر روی خودرو دست دوم بیشتر از خودرو نو است

خرید از فروشنده های خصوصی و نه بنگاه های خودرو معامله بهتری را رقم می زند

معایب خرید خودرو دست دوم

اگر به دنبال مورد و ماشین خاصی باشد محدودیت خواهید داشت و ممکن است به 100 درصد خواسته خود نرسید

اطلاعات کمی از شیوه برخورد صاحب اولیه و اصلی با خودرو خواهید داشت و صدمات وارد شده به خودرو بی اطلاع خواهید بود

در شرایط مالی ضعیف امکان مذاکره یا بدست آوردن یک ماشین خوب را نخواهید داشت

خرید یک خودرو دست دوم ممکن است باعث هدر رفتن پول و وقت شما شود. در خرید خودروی دست دوم با نمایشگاه های خودرو در ارتباط باشید و به یک نمایشگاه بسنده نکنید. البته که برای جستجو در بازار ماشین در جامعه امروزی یکی از پیشنهادات ما برای پیدا کردن خودروی مورد علاقه خود استفاده از وبسایت های آنلاین است.

 

نمونه بارز آن برای پیدا کردن خودرو دست دوم وبسایت آگهی دیوار است. در وبسایت دیوار می توانید آگهی های فروش خودرو را به تفکیک شهر خود و البته با مشخصات دلخواه خود جستجو کنید.

 

اما مهمترین ویژگی که می توان برای جستجوی خودرو کارکرده در وبسایتی مانند دیوار گفت، قیمت های شخصی آن است چرا که در این بین دست شخص سومی از میان می رود و شما مستقیما با شخص دارنده ماشین روبرو خواهید بود.

 

در خرید خودرو اگر می خواهید آن را برای چندین سال نگهدارید به دنبال خودرو های سال و یا هر چه جدیدتر باشید و البته نوع خودرو هم در ماندگاری و استهلاک کمتر آن نسبت به دیگر وسایل نقلیه مهم است.

  • hosein mola

از زمان تولید صنعتی اتومبیل در اوایل قرن بیستم تا به امروز تقریبا اغلب اتومبیل های بنزینی یا گازوئیلی به نوعی از یک یا چند صافی برای تصفیه سوخت بهره میبردند. وجود ناخالصی‌های مختلف در انواع سوخت حتی گاز طبیعی باعث لزوم استفاده از انواع صافی در ماشین آلات و دستگاه هایی که دارای موتور درون سوز هستند شده است. ذرات معلق در مخازن سوخت جایگاه ها، تکه های فلزی و پلاستیکی حاصل فرسایش قطعات و شلنگ های سوخت در جایگاه ها، ذرات پوسیده و جدا شده باک و لوله های بنزین اتومبیل همه ناخالصی هایی هستند که باید توسط صافی از سوخت جدا شوند.

 

اهمیت صافی بنزین در اتومبیل های امروزی

 

صافی بنزین یکی از قطعات مهم و مصرفی اتومبیل های امروزی است. دلیل اهمیت بیشتر صافی بنزین در اتومبیل های امروزی در مقایسه با گذشته تغییر سیستم سوخت رسانی اتومبیل ها از کاربراتوری به انژکتوری است . در اتومبیل های کاربراتوری بنزین از درون چند ژیگلور عبور میکند که حداقل قطری حدود نیم میلیمتر دارند، اما در اتومبیل های انژکتوری هر انژکتور یا سوخت پاش دارای یک یا چند سوراخ بسیار ریز است که بسته به تعداد آن قطری کمتر از دو دهم میلیمتر دارد، از آنجایی که انژکتور برای زمانی کمتر از پنج هزارم ثانیه باز میشود و مجرای بسیار باریکی دارد ذرات بسیار ریز میتوانند مسیر پاشش سوخت را مسدود یا نیمه مسدود کنند.

 

در خودرو های کاربراتوری پمپ بنزین تنها بنزین را از باک به کاربراتور میرساند و خلاء ایجاد شده در منی فولد بنزین داخل کاربراتور را از درون ژیگلورها به منی فولد هدایت میکند، اما در خودرو های انژکتوری پمپ بنزین فشار لازم برای پاشش سوخت توسط انژکتورها را فراهم میکند. به همین خاطر کثیف بودن فیلتر بنزین علاوه بر کم شدن مقدار پاشش سوخت در انزکتورها باعث داغ کردن و آسیب به پمپ بنزین نیز مشود.

 

زمان تعویض فیلتر بنزین(صافی بنزین)

تعویض به موقع فیلتر بنزین باعث تمیز ماندن انژکتورها، عمر مفید پمپ بنزین و راندمان بالای موتور میشود. اما به هیچ عنوان نمیتوان زمان یا کارکرد مشخصی را برای تعویض فیلتر بنزین مشخص کرد. در حقیقت عمر فیلتر بنزین اتومبیل به کیفیت بنزین در جایگاهی که برای سوختگیری انتخاب میکنیم بستگی دارد . در شرایط ایده آل و کیفیت استاندارد بنزین کارخانجات اتومبیل سازی به طور میانگین زمان یکسال و کارکرد بیست هزار کیلومتر را برای تعویض صافی بنزین توصیه کرده اند، اما ممکن است بعد از پر کردن باک اتومبیل در اولین روز بعد از تعویض فیلتر بنزین حجم زیادی جرم و ذرات معلق وارد باک اتومبیل شده و فیلتر بنزین را تا حد زیادی کثیف و یا حتی مسدود کنند. بنابر این توصیه میشود کسانی که در جایگاه های متعدد سوختگیری میکنند در هر نوبت تعویض روغن فیلتر بنزین را نیز تعویض کنند . شایان ذکر است که زمان دقیق تعویض باید در کارشناسی خودرو مشخص شود.

 

 

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین

کثیف بودن فیلتر بنزین باعث مشکلات متعددی برای اتومبیل میشود که علاوه بر ایجاد اشکال در استفاده از اتومبیل و رانندگی میتواند به بعضی از قطعات اتومبیل آسیب برساند. کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین اتومبیل باعث پایین آمدن راندمان موتور، کثیف شدن انژکتورها، بد روشن شدن موتور ، کوتاه شدن عمر پمپ بنزین، سنسور اکسیژن و در بعضی موارد سوختن سوپاپ موتور اتومبیل میشود.

 

یکی از نشانه های کثیف بودن صافی بنزین بد روشن شدن اتومبیل به خصوص در حالت استارت سرد است، معمولا در صورت کثیفی فیلتر بنزین، موتور اتومبیل با اولین استارت بلافاصله بعد از باز شدن سوئیچ روشن نمیشود و باید بعد از باز کردن سوئیچ چند ثانیه منتظر ماند تا فشار بنزین در ریل سوخت به حد کافی برسد. در غیر اینصورت ممکن است برای روشن شدن موتور نیاز به چند استارت باشد.

 

یکی دیگر از علائم کثیفی فیلتر بنزین پایین آمدن راندمان موتور است که باعث کم شدن کشش موتور می شود. معمولا در این شرایط قدرت موتور مقدار قابل توجهی کاهش یافته و دور موتور به کندی بالا میرود. کاهش قدرت موتور در سربالایی ها و هنگام استفاده از کولر اتومبیل کاملا محسوس است و میتواند باعث بالا رفتن آمپر آب در ماههای گرم سال شود .

 

در بسیاری از موارد کثیفی و خرابی فیلتر بنزین باعث کثیف شدن و گرفتگی انژکتورها میشود. در این حالت راندمان موتور بشدت کاهش یافته و مصرف بنزین بالا میرود . عبور جرم و ذرات ریز از صافی بنزین و ورود ان به انژکتور باعث مسدود شدن مسیر پاشش سوخت و در نتیجه از کار افتادن یکی از انزکتورها میشود، البته ممکن است نیمی از مسیر پاشش سوخت یکی از انژکتورها مسدود شود که باعث بد کار کردن و لرزش موتور در دور آرام و حالت درجا میشود. در حقیقت علت اصلی کثیفی انژکتورها خرابی یا غیر استاندارد بودن فیلتر بنزین است بنابر این توصیه میشود همیشه از فیلتر بنزین اصلی استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده از فیلتر بنزین کارکرده روی اتومبیل به مراتب بهتر از تعویض آن با صافی نو غیر اصلی است.

 

یکی از علائم کثیف شدن فیلتر بنزین اتومبیل تغییر صدای پمپ بنزین است. بعد از باز کردن سوییچ اتومبیل پمپ بنزین برای چند ثانیه به کار می افتد ‌‍‌‍، معمولا رانندگان به صدای پمپ بنزین عادت میکنند و ممکن است حتی متوجه بکار افتادن آن نشوند اما کثیفی و گرفتگی فیلتر بنزین باعث ایجاد صدای غیر طبیعی در پمپ بنزین میشود .

  • hosein mola

ورود روغن موتور به اتاق احتراق بالای پیستون و مخلوط شدن با سوخت و هوا و سوختن در حین جرقه زدن را روغن‌سوزی می‌گویند.

اگر روغنی که باید صرف کاهش اصطکاک، خنک‌کاری و بهبود کار قطعات موتور شود، به دلایلی وارد اتاق احتراق یا‌‌ همان محفظه بالای پیستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع بسوزد، به اصطلاح می‌گویند خودرو به روغن‌سوزی افتاده است. در هنگام خرید خودرو باید بدان توجه نمود. برای این موضوع می‌توان از کارشناسی خودرو در محل استفاده نمود.


دلایل روغن سوزی

دلایل ایجاد روغن‌سوزی:

شکستن یک یا چند رینگ پیستون

خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون

خرابی واشر سرسیلندر

خرابی لاستیک گیت

خرابی کاسه نمد

خرابی یاتاقان‌ها

خرابی شاتون‌ها

اصطکاک شدید گیت سوپاپ و عواملی مانند آن

راه‌های تشخیص روغن‌سوزی:

خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز

کم شدن دائم روغن

وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع (در اصطلاح مکانیک‌ها: شمع‌ها خیس شده)

چربی سر شمع

چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز

بوی سوختن روغن در محفظه موتور و...

نکته: مکانیک‌ها و تعمیرگاه‌های معتبر با وسایل دقیق‌تری چون کمپرس‌سنج و مانند آن به روغن‌سوزی خودرو پی می‌برند و با این وسایل قادرند تشخیص دهند که همه یا یکی از محفظه‌های پیستون و به‌طور مشخص کدام محفظه دچار آسیب شده یا علت روغن‌سوزی ناشی از چیست.

انواع دود خروجی از اگزوز و دلایل آن:

همان‌طور که گفته شد خروج دود از اگزوز از مهم‌ترین نشانه‌های روغن‌سوزی موتور خودرو است. دودهای خروجی از اگزوز به رنگ‌های آبی، سفید و سیاه دیده می‌شوند که هر رنگ دلیل و علت خاص خودش را دارد و الزاما مربوط به روغن‌سوزی نمی‌باشد؛ بنابراین در اینجا به این عوامل خواهیم پرداخت.

دود آبی:

خروج دود آبی رنگ به‌معنای آن است که روغن در موتور در حال سوخته شدن است.

دلایل آن می‌تواند ناشی از خراش برداشتن یا شکسته شدن رینگ‌های پیستون، زخمی شدن یا آسیب دیدن سیلندرها و بالاخره خراش برداشتن هادی سوپاپ‌ها و یا کاسه نمدهای مربوط به هادی‌های سوپاپ‌ها باشد.

دود سفید:

در صورت مشاهده خروج دود سفید باید گفت وضعیت بسیار جدی‌تر است چون نشان‌دهنده آن است که مایع یا ماده خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک در حال سوختن است.

اگر دود مربوط به سوختن ماده خنک‌کننده باشد دلیل آن احتمالا وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سرسیلندر است و اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد که مربوط به گیربکس بوده و دلیل آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم مشغول مکیدن روغن هیدرولیک موجود در گیربکس است.

دود سیاه:

وجود چنین دودی و خروج آن از اگزوز در اتومبیل‌های دیزلی قدیمی پدیده‌ای عادی است که معمولا در ابتدای استارت زدن موتور از لوله اگزوز خارج می‌شود ولی تحت هیچ شرایطی دود سیاه نباید از اگزوز اتومبیل‌های با موتور بنزین‌سوز خارج شود و چنانچه چنین دودی خارج شود به معنای آن است که مخلوط هوا و سوخت، بیش از اندازه غلیظ بوده که دلیل آن احتمالا ناشی از آن است که اگر اتومبیل قدیمی و مجهز به کاربراتور باشد موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر گرده است و یا دلایل دیگر می‌تواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت رسان، فشار بیش از حد سیستم سوخت‌رسانی، نقص عملکرد سنسور اکسیژن و بالاخره گرفتگی فیلتر یا صافی هواکش باشد.


رفع عیب روغن‌سوزی و دود اگزوز:

دود آبی:

چنین دودی معمولا رایحه‌ای مانند نان برشته سوخته شده دارد. در این حالت باید سطح روغن را در موتور کنترل کرده و در صورت پایین بودن میزان آن، باید روغن اضافه کرده تا به سطح عادی برگردد. هرگز اجازه ندهید سطح روغن موتور از میزان معین پایین‌تر آید چون در این‌صورت موتور لطمه و آسیب کاملا جدی می‌بیند. برای پی بردن و تشخیص اینکه رینگ‌های پیستون و یا خود پیستون خراب هستند یا نه، باید آزمایش کمپرس پیستون را انجام داد که در صورت پایین بودن فشار و کمپرس، وجود چنین عیوبی قطعی است.

دود سفید:

اگر دود، مربوط به سوختن ماده خنک‌کننده باشد اصطلاحا به آن دود شیرین می‌گویند و اگر فقط بوی سوختگی باشد مربوط به سوختن مایع هیدرولیک گیربکس است. در این وضعیت ابتدا باید سطح مایع خنک‌کننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. چنانچه سطح مایع خنک‌کننده پایین‌تر باشد و یا موتور بیش از حد گرم شود و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟ چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر فقط سطح روغن گیربکس پایین آمده بود باید با ربختن روغن، سطح آن‌را به حالت عادی برگردانید و اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بنماید و اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویض سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.

دود سیاه:

اگر اتومبیل شما قدیمی بوده و دارای کاربراتور است باید ساسات اتوماتیک آن‌را کنترل کنید و اگر موتور آن خیلی قدیمی نیست و مجهز به سیستم سوخت‌پاش انژکتوری بوده، فشار انژکتور که عمل سوخت‌رسانی انجام می‌دهد را کنترل کنید. آخرین مرحله مربوط به بازرسی فیلتر هواکش است ( در صورت اطمینان از صحت عملکرد سنسور اکسیژن).

  • hosein mola

سانتافه یکی از پرفروشتری خودروهای بازار است. برای مشاهده قیمت بر روی تصویر زیر کلیک نمایید.




  • hosein mola


1390                            24.5

1389                            23

1388                            20.5

1387                            19

1386                            18.5

1385                            17

 

 

 

 

  • hosein mola