هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

عده‌ای از متقاضیان خرید خودروی صفر می‌خواهند خودرویی بهتر از پراید سوار شوند. خودروهایی که گران‌تر از پراید هستند ولی امکانات بهتری دارند. خودروایی که حدود 25 تا 30 میلیون تومان قیمت دارند.

دخل و خرج امروز 5 خودرو را در این قیمت شناسایی کرده است و پس از گپ و گفت با کارشناسان بازار و تعمیرکنندگان، نکات مثبت و منفی آن را جمع بندی نموده  است. اما فراموش نکنیم هیچ خودرویی بهتر یا بدتر نیست. مهم این است که خودروها کاربری متناسب با نیاز شما داشته باشد.

تیبا sx دوگانه

این خودرو ارزان ترین عضو گروه است. قیمت آن در بازار 27 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای اش 26.5 میلیون است. اگر دنبال آپشن هستید، این خودرو پیشنهاد نمی شود. چرا که دارای امکانات حداقلی از جمله شیشه های برقی جلو، کولر، 2 عدد ایربگ و ترمز abs  و... است. موتور خودرو 87 اسب بخار قدرت دارد که باعث می شود این خودرو بتواند در عرض 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف جاده این خودرو 7 لیتر در صد کیلومتر است. کیفیت رانندگی خودرو تنها اندکی از پراید بهتر است و صداها به راحتی وارد اتاق می شود.

 

 تیبا2 EX

 

تیبا2 یا تیبا هاچبک دقیقا همان تیبای معمولی است که دارای نمای عقب زیباتر و امکانات بیشتری است. مشخصات فنی این خودرو دقیقا با تیبا sx یکسان است. از جمله آپشن های اضافه شده به این خودرو به نسبت تیبای معمولی می توان به آینه های برقی و شیشه های عقب برقی اشاره کرد. تیبا2 در بازار به قیمت 27.3 معامله می شود و البته قیمت کارخانه ای اش27.7 میلیون است.

ساینا EX

 ساینا نیز در اصل تیبای تغییر چهره داده شده است و مشخصات فنی آن نیز با تیبا یکسان است اما در طراحی داخلی و خارجی بسیار بهتر شده است و همچنین به نسبت تیبا و تیبا2 دارای امکانات اضافه ای از جمله سنسور پارک عقب، دماسنج ، تاریخ نگار و کولر اتوماتیک می باشد. قیمت آن نیز در بازار 28.2 میلیون و در کارخانه 28 میلیون است. ساینا نیز همانند تیبا لذت رانندگی اندکی دارد و نفوذ صدا به داخل کابین زیاد است البته موتور ساینا نسبتا آرام و بی صداست.

 سمند SE

سمند بزرگترین خودروی عضو گروه است و دارای بیشترین فضای داخلی و صندوق عقب است. همچنین سمند در کنار پژو 405 بیشترین لذت رانندگی را دارد زیرا دارای کمک های بهتر و نرم تر و صندلی های راحت تر به نسبت رقباست. قدرت موتور سمند 100 اسب بخار است و شتاب آن حدود 14.5 ثانیه و حداکثرسرعت آن 185 کیلومتر در ساعت است. مصرف ترکیبی آن معادل 8.7 لیتر است. سمند امکانات کافی و مناسبی دارد از جمله : فرمان تلسکوپی- شیشه های برقی جلو - 2 عددایربگ - ترمزabs  - کنسول میانی - دریچه تهویه برای سرنشینان عقب. (قیمت بازار سمند 29.5 میلیون تومان است و  قیمت کارخانه ای سمند 28.2 میلیون تومان است. در بجث ایمنی هم سمند و 405 به علت سود بردن از پلتفرم مستحکم‌تر و بدنه محکم‌تر به نسبت پلتفرم تیبا و ساینا ایمنی و پایداری و فرمان پذیری بهتری دارند.

 پژو 405 GLX

 

مشخصات فنی 405 دقیقا با سمند یکسان است اما به علت وزن سبک تر دارای شتاب بهتری به نسبت سمند است شتاب 405 معادل 11 ثانیه است و حداکثر سرعتش 190 و مصرف ترکیبی آن 8.5 لیتر است. همچنین 405 نسبت به سمند امکانات بیشتری دارد از جمله آینه های برقی و نشان دهنده سرعت متوسط خودرو و بازکننده برقی صندوق بار از داخل و سیستم صوتی پیشرفته. در ضمن پژو 405 بهترین طراحی داخلی را در میان اعضای گروه دارد . قیمت بازار 405 معادل30میلیون تومان و قیمت کارخانه ای آن معادل29.7 میلیون تومان است. موتور405 و سمند به نسبت تیبا و ساینا صدای بیشتری تولید می کند. اما در کابین 405 و سمند صدای دست اندازهای جاده و باد به نسبت ساینا و تیبا کمتر به داخل نفوذ می کند.

  • hosein mola

 

مشخصات فنی کیا سول

موتور     4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور          1591سی سی

حداکثر قدرت       122 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور      166 نیوتن متر در 4850 دور در دقیقه

جعبه دنده            6 دنده خودکار

شتاب 0 تا 100    11 ثانیه

حداکثر سرعت      177 کیلومتر در ساعت

وزن       1220 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)      4120 طول - 1785 عرض - 1610 ارتفاع

فاصله بین دو محور           2550 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

 

مصرف سوخت داخل شهر   9.6 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی       7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک           48 لیتر

استاندارد آلایندگی یورو 4

استاندارد امنیت    

میزان تولید CO2 168 گرم در هر کیلومتر

تجهیزات و امکانات

 

ترمز و پایداری     HAC - ABS - EBD - ESC

کیسه هوا            کیسه هوای برای سرنشینان جلو - کیسه هوای جانبی - کیسه هوای پرده‌ای - مجموعا 6 کیسه هوا

سیستم صوتی      سیستم صوتی با قابلیت پخش CD و MP3 مجهز به 8 اسپیکر و یک ساب‌ووفر و یک اسپیکر بزرگ - ورودی AUX و iPod - بلوتوث - دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان - روی اسپیکرهای روی در چراغ‌هایی وجود دارد که با توجه به آهنگ، نور آن‌ها کم و زیاد و یا تغییر می‌کند

دیگر تجهیزات      گیربکس 6 سرعته خودکار - چراغ‌های LED در جلو و عقب - کروز کنترل - نشان‌گرهای سوپرویژن - گرمکن صندلی‌های جلو - روکش چرمی صندلی‌ها - سیستم استارت دکمه‌ای - سیستم HAC - سیستم VSM - سنسور عقب - سانروف - سیستم key-less entry - روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها (سنسور نور) - دوربین عقب - آینه الکتروکرومیک - نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها


  • hosein mola

2010                                        121

2009                                        115

2008                                        90

2007                                        83

2006                                        79

2005                                        76

  • hosein mola

1390                                        28

1389                                        27

1388                                        25.5

1387                                        24

 

  • hosein mola

قیمت کیا کادنزا

شرکتی                     

2014                        236.5

2013                        182

2012                        168

2011                        155.5

وارداتی

2014                        230

2013                        178

2012                        164

2011                        152

 

  • hosein mola


در غرفه سیتروئن در شهر فرانکفورت شاهد مدل مفهومی "اسپیس تورر ریپ کرل" به عنوان یک کاراوان هستیم که این روزها کمپرون نامیده می‌شوند.

سیتروئن قصد دارد برای اولین بار SUV های کامپکت جدید ایرکراس C3 و چند مدل دیگر را برای اولین بار در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت سال جاری به نمایش درآورد. نمایشگاه خودرو که بین روزهای 14 تا 24 سپتامبر برگزار می‌شود.

ایرکراس C3 به لطف طراحی منحصر‌به فرد خارجی بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جلب خواهد کرد. به همین دلیل سیتروئن تریم‌های مختلف در فضای داخلی و ترکیب‌های متفاوتی از رنگ و طرح را در کنار ویژگی‌های سفارشی‌ساز را به نمایش درخواهد آورد.

در این مدل شاهد 12 گزینه کمک راننده و چهار گزینه ارتباطی مانند شارژ بی‌سیم تلفن همراه هستیم.

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

در غرفه سیتروئن شاهد مدل مفهومی "اسپیس تورر ریپ کرل" به عنوان یک کاراوان هستیم که این روزها کمپرون نامیده می‌شوند.

مدل مفهومی " ریپ کرل" بین اکتبر 2018 تا ژانویه 2018  اروپا را دور خواهد زد.

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مدل تمام الکتریکی "ئی- مهاری" بازطراحی شده به عنوان یک خودروی پاک جدید از سیتروئن با فضای درونی کاملا سفید از دیگر خودروهای غرفه این خودروساز فرانسوی در آلمان خواهد بود. از ویژگی‌های این خودرو می‌توان به سقف سخت، تریم ضد آب و قفل مرکزی اشاره کرد. این کراس‌اوور فشن و جدید سیتروئن حدود 67 اسب‌بخار قدرت داشته و موتورهای الکتریکی آن می‌توانند در 7.3 ثانیه به شتاب صفر تا 60 کیلومتر بر ساعت دست یابند. بیشینه برد حرکتی خودرو با یک بار شارژ حدود 195 کیلومتر براورد شده است.

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت
مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت




مانور سیتروئن با کراس‌های تهاجمی در فرانکفورت

  • hosein mola

قیمت پراید 111

SL

1391                                                                        19

1390                                                                        18

1389                                                                        17

SX

1391                                                                        15

1390                                                                        14.5

1389                                                                        14

SE

1396                                                                        21

1395                                                                        19

1394                                                                        18

1393                                                                        17

1392                                                                        16.5

1391                                                                        16

LX

1390                                                                        19

1389                                                                        18

 

  • hosein mola


 

همان‌طور که می‌دانیم شمع خودرو وسیله سوخت و ساز پیشرانه است و یک قطعه برقی در اتومبیل محسوب می‌شود. هر گونه ایراد در این قطعه می‌تواند باعث ضرر و زیان راننده شود، چرا که هم بنزین وارد شده به خوبی نمی‌سوزد و خودرو قدرت مناسبی ندارد و هم اینکه از روی نسوختن مخلوط سوخت و هوا، موتور و خودرو دچار لرزش شده و استهلاک قطعات بالا می‌روند. اما این وسیله یک نشانگر بسیار مناسب از نحوه عملکرد پیشرانه نیز هست؛ یعنی می‌توان با معاینه این قطعه به راحتی به سلامت و یا مشکلات پیشرانه پی برد. کارشناسی خودرو در محل نیز می‌تواند کمک حال شما در تعیین عیب موتور باشد.

در اینجا به چند دلیل و مشکل اصلی این قطعه کوچک و حیاتی در خودرو می‌پردازیم و باز هم تاکید می‌کنیم که همیشه از شمع مناسب با خودرو خود استفاده کنید؛ شمعی که هم دمای کاری آن و هم نوع آن مناسب با پیشرانه اتومبیل باشد.

 

1. شنیدن صدای ضربه در موتور خودرو یا اصطلاحا حالت Knock به معنی این است که شمع برق مناسبی برای جرقه زدن ندارد. اگر به این شمع نگاه کنیم چینی آن شکسته است و پلاتین سر شمع نیز اندازه استاندارد خود را ندارد. این مشکل می‌تواند به خاطر استفاده از شمعی با بازه حرارتی نامناسب برای این پیشرانه باشد ( هر شمع باید مناسب با دمای کارکرد پیشرانه انتخاب شود که در کاتالوگ خودرو و شمع‌ها نوشته می‌شود ). از طرفی به خاطر زود جرقه زدن شمع‌ها یا اصطلاحا آوانس بودن موتور نیز ممکن است این اتفاق بیفتد.

 

شمع-3

 

2. اگر شمع خودرو دارای رسوباتی در سر خود شده و چینی رنگ زرد پیدا کرده است، 2 دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یا سوخت خودرو کیفیت مناسبی ندارد و دارای ترکیبات سربی است و یا اینکه مدت زیادی را با دور بالا رانندگی کرده اید. چنین شمعی را باید باز کرده و خوب تمیز کرد، هر چند که به خوبی قبل کار نخواهد کرد و بهترین راه حل‌، تعویض آن است.

 

3. شمع دوده زده و سیاه شده، شایع‌ترین نوع شمع‌هاست. این حالت به خاطر این به وجود می‌آید که سوخت و ساز اصلا از نظر میزان نسبت هوا و بنزین، تنظیم نیست؛ یعنی ممکن است غلظت آن زیاد شده است که مصرف بالا نشانه آن است. پس به دنبال مشکل در ساسات خودرو ( چه حالت اتوماتیک در خودرو‌های انژکتوری و چه ساسات دستی در خودرو‌های کابراتوری) بروید. کثیف بودن فیلتر هوا نیز به معنی کم بودن نسبت هوا و سوخت است و می‌تواند این مشکل را پدید آورد.

 

4. اگر با باز کردن شمع دیدیم که اصطلاحا سر آن گچه زده است و خاکستر سفیدی همه اجزای نوک آن را پوشانده، باید مستقیم به سراغ کیفیت سوخت برویم. این حالت زمانی پیش می‌آید که بنزین بدون سرب کیفیت خوبی نداشته و از مکمل نیز استفاده نکرده ایم و یا مکمل مورد استفاده کیفیت خوبی نداشته است. برای حل این مشکل باید شمع را تمیز کرد و یا در صورت امکان آن را تعویض و از مکمل‌های شناخته شده موجود در بازار استفاده کرد.

 

شمع-4

 

5. روغن زدن سر شمع‌ها یا اصطلاحا چرب شدن آنها به معنی وقوع یک خرج بزرگ برای راننده است. هنگامی که موتور به روغن‌سوزی می‌افتد، روغن وارد اتاق محفظه احتراق می‌شود و از آنجایی که دمای سوختن بالا تری دارد، به همراه بنزین به خوبی نمی‌سوزد و مقداری از آن سر الکترود‌های شمع می‌نشیند. شمع در این حالت کاملا روغنی و سیاه است و جرقه به خوبی زده نمی‌شود. روغن سوزی موتور می‌تواند از دو عامل باشد؛ یکی اینکه آب‌بند‌های گیت سوپاپ فرسوده شده و روغن از آن عبور می‌کند و وارد سیلندر می‌شود و یا اینکه رینگ‌های روغنی پیستون معیوب شده‌اند که نمی‌توانند روغن را از جداره سیلندر به خوبی پاک کنند. در این حالت باید پیشرانه را سریع‌تر تعمیر اساسی کرد.

 

 6.اگر دیدیم الکترود میانی شمع خورده شده است و لبه‌های چینی دور آن سوختگی کمی دارد، یعنی اینکه عمر این شمع به پایان رسیده و باید زودتر تعویض شود. در این حالت به خاطر زیاد شدن فاصله الکترود و پلاتین شمع، جرقه ضعیف است و موتور قدرت مناسبی ندارد.

 

7. گاهی اوقات با باز کردن شمع می‌بینیم که سر آن بنزینی است و ظاهرا عمل سوخت و ساز درون پیشرانه به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این حالت موتور خودرو ریپ می‌زند و به خاطر خیس بودن سر شمع و جرقه نامناسب، پیشرانه به سختی روشن می‌شود. پس باید مشکل را در سیستم جرقه زنی پیدا کرد که لازم است به کنترل وایر‌ها و تنظیم بودن برق خودرو بپردازید. در صورتی که مشکلی پیدا نشد به سراغ سیستم تزریق سوخت خودرو بروید. ممکن است کاربراتور شما مصرف سوخت بالایی پیدا کرده و ساسات آن نامیزان شده و یا انژکتور خودرو دارای نشتی است و اصطلاحا سوزن‌ها گشاد شده اند که بنزین بیش از حد وارد موتور می‌شود.

 

8. ممکن است دیده شود که سر شمع و پلاتین و الکترود میانی ذوب شده‌اند. این یعنی وجود گرمای بیش از حد قابل تحمل برای شمع خودرو. این گرمای زیاد می‌تواند علل زیادی داشته باشد مثل بد کار کردن سیستم خنک کاری خودرو که پیشرانه را به دمای مطلوب نمی‌رساند، برق دزدی وایر‌ها از هم که باعث می‌شود جرقه یک شمع بیش از حد زیاد شود، آوانس بودن بیش از حد پیشرانه و یا مصرف زیاد سوخت که باعث می‌شود تا مقداری از سوخت قبلی درون پیشرانه باقی بماند و انفجارهایی با شدت بیش از حد تحمل شمع درون سیلندر اتفاق بیفتد. برای حل این مشکل باید از شمع‌های مناسب استفاده کرد، وایر‌ها را از نظر برق دزدی چک کنید و به نشانه‌های مشکل درون سیستم خنک کاری مثل خرابی واشر سر سیلندر و ایراد در رادیاتور و بپردازید.

 

شمع-2

 

9. ممکن است بعد از معاینه شمع ببینیم که الکترود و پلاتین سر شمع دارای حالتی نافرم شده‌اند. در نتیجه این اتفاق جرقه نیز از بین می‌رود و یا بیش از حد ضعیف است. پس اگر مشکل قبل از بستن دیده نشده بود (‌ممکن است شمع قبل از بستن به خاطر ضربه خوردن دارای تغییر حالت شده باشد‌) هر چه سریع‌تر اقدام به تعویض شمع و استفاده از شمع‌های کوتاه‌تر کنید. شمع خودرو با پیستون برخورد کرده و احتمالا پیستون را نیز دچار شکستگی کرده است که با توجه به میزان آن، لرزش و صدای موتور نیز عوض می‌شود.

 

برچسب‌ها: اتومکانیک تعمیرات شمع فناوری

  • hosein mola