هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

در این مقاله ضمن آموزش نحوه رانندگی با خودروهای اتوماتیک به مواردی اشاره شده که ضمن افزایش طول عمر گیربکس اتومات خودروی شما منجر به صرفه جویی در هزینه‌های شما هم خواهد شد.  

​شاید از دید بعضی رانندگان با تجربه توصیه‌های مطرح شده در این مقاله خیلی ساده به نظر برسد، اما فراموش نکنیم که خیلی از خوانندگان این مقاله در دسته رانندگان با تجربه قرار نمی گیرند و اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد خودروهای اتوماتیک ندارند. هر چند که یک بار خواندن این مطالب حتی برای رانندگان باتجربه هم بی فایده نیست. زیرا در مقاله به مواردی اشاره شده که ضمن افزایش طول عمر گیربکس اتومات خودروی شما منجر به صرفه جویی در هزینه‌های شما خواهد شد.

پیش تر در مقاله در شرایط کنونی خرید خودروی اتومات انتخاب درستی است؟ به این موضوع اشاره کردیم که با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر در روابط سیاسی ایران با سایر کشورها و بازگشت تحریم ها، آیا خرید خودروی اتومات انتخاب معقولانه است یا خیر و در ادامه هم به معرفی 20 خودروی اتومات پرفروش در بازار ایران پرداخته بودیم. اما در این مقاله سعی داریم نحوه رانندگی با خودروهای اتومات و نکات ضروری در طول رانندگی با این خودروها را بیان کنیم.

خودروهای اتوماتیک

​​

سیستم انتقال قدرت مبتنی بر دنده اتومات، قطع به یقین یکی از مهم‌ترین اختراعات صنعت خودرو به شمار آمده و با ورود به این بازار، تحول چشمگیری در آن ایجاد نمود. رانندگی با خودروهای دنده‌ اتومات بسیار راحت‌تر از خودروهای دنده دستی است و این امر مخصوصا برای افرادی که ساعات طولانی مشغول رانندگی هستند ملموس‌تر خواهد بود بویژه رانندگانی که در داخل شهر رانندگی می کنند. با این وجود، راحت‌تر بودن به معنی آن نیست که بدون تکرار و تمرین می‌توان از رانندگی با این خودروها لذت برد. رانندگی مهارتی حیاتی بوده و هیچ فرقی بین دنده دستی و اتومات وجود نداشته و افراد باید نهایت دقت و مسئولیت‌پذیری در رانندگی را داشته باشند.

در کنار دنده همه خودروهای اتومات چهار حرف لاتین P، R، N و D حک شده است که هر یک دارای معنا و مفهوم خاصی است. اما در برخی از خودروهای اتومات موارد دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

P (Parking): وضعیت پارک. این حرف مختص زمان پارک بوده و سیستم انتقال قدرت را متوقف می‌نماید.

حالت پارک خودروی دنده اتومات

R (Reverse): وضعیت دنده عقب. همانند خودروهای دنده دستی، جهت رانندگی به صورت دنده عقب استفاده می‌شود.

حالت دنده عقب خودروی دنده اتومات

N (Neutral): وضعیت خلاص. حالت خنثی که مشابه حالت خلاص خودروهای دنده دستی است.

حالت خلاص خودروی دنده اتومات

D (Drive): وضعیت حرکت. به هنگام حرکت باید از دنده را در حالت D قرار داد.

حالت رانندگی خودروی دنده اتومات

1-2-3 : گهگاه ممکن است علاوه بر حروف فوق، اعداد 1 تا 3 را نیز شاهد باشید که این اعداد برای مواقعی است که نیاز به قدرت بیشتری همانند سربالایی‌ها وجود دارد. با انتخاب هر یک از این شماره ها گیربکس محدود به تعویض دنده تا شماره مورد نظر می شود. مثلا انتخاب 2 باعث می شود گیربکس فقط از دنده یک و دو استفاده نماید.

.

L (Low): همان وضعیت دنده یک است که در بعضی از اتومبیل ها با حرف L نشان داده می شود.

دنده یک در خودروهای اتوماتیک

: (+M -) وضعیت manual یا تعویض دستی. در این وضعیت مشابه با گیربکس دستی می توان بصورت اختیاری اقدام به تعویض دنده ها کرد با این تفاوت که در صورت توقف خودرو دنده به حالت یک باز می گردد. توجه کنید که در بعضی خودروهای اتومات زمانی که گیربکس در حالت M قرار دارد در صورت رسیدن دور موتور به بالاترین حد مجاز، دنده به صورت اتوماتیک تعویض می شود.

حالت تعویض دستی در خودروهای اتومات

کلید: O/D وضعیت over drive که در بعضی از خودروهای اتومات وجود دارد و معمولا در کنار شیفتر دنده و یا بر روی آن قرار دارد. Over Drive در حقیقت همان دنده پنج در خودروهای دنده ای است.  در گیربکس های چهار دنده با خاموش کردن وضعیت over drive دنده چهار غیر فعال می شود و در خودروهای پنج دنده نیز کلید Over Drive مربوط به دنده پنج است. بر خلاف تصور بسیاری از رانندگان خودرو روشن و خاموش کردن حالت Over Drive در سرعت های پایین و دنده های سنگین هیچ تاثیری در شتابگیری خودرو ندارد.  


اور درایو در خودروهای اتوماتیک

آموزش رانندگی با خودرو اتوماتیک

1- همانند هر خودروی دیگر، پس از سوار شدن، ابتدا صندلی، آینه و … را تنظیم نموده و پدال گاز و ترمز را چک نمایید.

2- پا را بر روی پدال ترمز قرار داده، تا انتها فشار داده و خودرو را روشن نمایید. مکانیزم اغلب خودروهای اتومات امروزی به ترتیبی است که معمولا بدون فشردن پدال ترمز روشن نمی شوند.

3- بدون آنکه پا را از روی پدال ترمز بردارید دنده را در حالت D (یا R) قرار دهید.

4- ترمز دستی را خوابانده و کم‌کم پا را از روی پدال ترمز پایی برداشته و به آرامی بر روی پدال گاز فشار داده و از رانندگی لذت ببرید. شاید تعجب کنید که چرا گفته می شود تا زمان حرکت پا را از روی پدال ترمز برندارید. علت این توصیه صرفا بخاطر رعایت نکات ایمنی است زیرا در خودروهای دنده اتوماتیک بعد از خاموش شدن موتور عملا دنده درگیر نیست و بجز حالت P، بقیه دنده ها در حالت خلاص هستند. حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده اید مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، خودرو حرکت می کند. هر چند که این احتمال ضعیف است اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران ناپذیری شود.

5-  جهت توقف پا را از روی پدال گاز برداشته و به آرامی پدال ترمز را لمس کرده و فشار دهید به نحوی که به یکباره توقف ننمایید.

6- پس از توقف و پارک کامل، دنده را در حالت P قرار دهید.

8 کاری که نباید با خودروی اتومات انجام دهید

به هنگام رانندگی با خودروهای اتوماتیک باید چند نکته حیاتی را همواره به خاطر داشته باشید.

1.  از حالت N برا برای بالابردن دور ماشین در ابتدای حرکت استفاده نکنید

بعضی رانندگان خودروهای اتومات عادت دارند مشابه با خودروهای دنده ای در زمان روشن کردن خودرو، ابتدا دنده را در حالت N یا خلاص می گذارند و دور موتور را بالا می برند، سپس دنده را در حالت ِDrive قرار می دهند. این عادت اشتباه آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد می کند و هزینه های زیادی را برای صاحب خودرو به وجود می آورد.

علاوه بر این بلافاصله پس از روشن کردن موتور، به فکر سرعت‌های بالا نباشید. به موتور اجازه دهید خود را پیدا کرده و کم‌کم سرعت را افزایش دهید. اغلبگیربکس های اتوماتیک مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. البته قضیه در مورد خودروهای اسپورت اتومات کمی متفاوت است.

2. به هیچ وجه به هنگام حرکت، دنده را عوض نکنید

نکته تاسف‌بار داستان آنجاست که برخی حتی بدون آنکه پا را بر روی پدال ترمز قرار دهند دنده را به حالت P تغییر می‌دهند که این موضوع برای سیستم انتقال قدرت بسیار مضر است و باعث استهلاک زودهنگام گیربکس خودرو می شود. توجه کنید که قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یا مود های پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برقی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

3. به هیچ وجه در سرپایینی‌ها، خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید

شاید در نگاه اول این امر مصرف سوخت شما را کاهش دهد ولیکن با توجه به آنکه روانکاری دنده‌ها صورت نمی‌پذیرد فرسودگی و صدمات زودرسی را در پی خواهد داشت. این کار باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد و هزینه تعویض این شیرهای برقی رقم قابل توجهی است. به عبارتی هزینه‌های ایجاد شده بسیار بیشتر از صرفه‌جویی مصرف سوخت است. ضمن اینکه در برخی از خودروهای دنده اتوماتیک سوخت‌رسانی به موتور در سرازیری قطع می شود و مصرف سوخت به صورت اتومات کاهش می یابد.

4. در پشت چراغ ‌قرمز، دنده را در حالت خلاص  قرار ندهید

وقتی خودرو در حالت D یا همان درایو متوقف ‌شده است فشار کمتری به گیربکس خودرو وارد می شود. بنابراین در ترافیک و چراغ قرمز که مدت زمان توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. خلاص کردن گیربکس و قراردادن دوباره‌ی آن در حالت D، استهلاک بیشتری را برای گیربگس به همراه دارد. در صورتی که توقف بیشتر از دو دقیقه بود از همان حالت N برای توقف استفاده نمائید.

5. قبل از توقف کامل خودرو دنده را در حالت P قرار ندهید

 در این حالت شما به خودرو فرمان ایست می‌دهید در حالیکه خودرو در حال حرکت است و این امر صدمات جبران‌ناپذیری برای گیربکس در پی خواهد داشت.  بنابراین برای افزایش طول عمر گیربکس، پس از ایست کامل ابتدا دنده را در حالت N قرار دهید، ترمز دستی را بکشید و ترمز را رها کنید سپس دنده را در حالتP قرار دهید. با رعایت همه این موارد در زمان توقف وزن خودرو بر روی چرخ های عقب می افتد در حالیکه اگر از ابتدای توقف دنده را در حالت P قرار دهیدفشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

6. با روغن گیربکس کم رانندگی نکنید

بسیاری از رانندگان خودرو گمان میکنند روغن موجود در گیربکس خودروهای اتوماتیک مانند خودروهای دندهای نیازمند تعویض نیاز نیست و بازدید دوره ای آن کفایت می کند! این تصور کاملا اشتباه است که روغن فابریک کارخانه باید داخل گیربکس بماند و روغن گیربکسهای دندهای و اتوماتیک هر دو نیاز به تعویض دورهای دارند.

یکی از وظایف روغن گیربکس کمک به روان کاری گیربکس و خنک ماندن آن هنگام کار کردن خودرو است. بنابراین در صورت رانندگی طولانی مدت با روغن گیربکس کم، خودروی شما با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد. بهتر است هر ۵ هزار کیلومتر مقدار روغن گیربکس را کنترل کنید و به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر از روغن جدید استفاده نمایید.

7. باک سوخت را خالی نگذارید

فشار سوخت یکی از مواردی است که در عملکرد مناسب خودروهای اتومات بسیار موثر است لذا همواره سعی نمایید تا باک خودرو خیلی خالی نشود.

8. از دو پا برای ترمز و گاز استفاده نکنید

از پای راست خود جهت ترمز و گاز استفاده نمایید و مدام بین این پا و آن پا سوئیچ نکنید. استفاده از پای چپ در خودروهای اتومات به معنی فشردن پدال ترمز با آن است و اگر این فشردن پدال ترمز همزمان با فشردن پدال گاز باشد قطعا گیربکس خودروی شما دچار آسیب جدی می شود .

مقایسه مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک و دستی

یکی از سوالاتی که عموما در مورد خودروهای اتوماتیک مطرح میشود میزان مصرف سوخت این خودروها و مقایسه آن با خودروهای دنده ای است. بررسی ها نشان می دهد که مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک بین 0.5 تا ۱۶ درصد بیشتر از خودروهای دنده ای است.

در حقیقت ایجاد دنده های بیشتر و کاهش نسبت دنده ها در خودروهای دنده ای منجر به کاهش مصرف سوخت خودرو می شود. در نتیجه در خودروهای دنده ای با شش دنده مصرف سوخت از خودروهای دنده ای با پنج دنده کمتر است. در حقیقت کمترین مصرف سوخت مربوط به خودروهای دنده ای با 6 دنده است. در خودروهای اتوماتیک هم جعبه دنده های 5 دنده نسبت به انواع 3 و 4 دنده مصرف سوخت کمتری دارند.

 اگر در خصوص خرید خودروهای اتوماتیک سردرگم هستید می توانید از مشاوره خرید تلفنی همراه مکانیک استفاده کنید. با این مشاوره پاسخ تمامی سوالات خود را خواهید گرفت. برا یان منظور کافی است با شماره های 54072 تماس حاصل کنید و یا به این صفحه مراجعه نمائید.  

  • hosein mola

در این مقاله به بررسی ایرادات اصلی خودروهای دنا و دنا پلاس به عنوان خودروهای لوکس ملی خواهیم پرداخت.

دنا به زعم ایران ‌خودرو لوکس‌ترین خودرو ملی بوده و از ابتدای عرضه خود با استقبال بسیار خوبی در بازار کشور برخوردار بوده است. در این خودرو از همان پلتفرم قدیمی سمند استفاده شده است و در واقع دنا بیشتر فیس‌لیفتی از سمند است تا یک خودروی جدید و مستقل. همانند سایر پروژه‌ها، ساخت و عرضه دنا نیز برای خود داستانی طولانی دارد و این خودروی لوکس ملی با سروصدای فراوانی وارد بازار شد و در همان بدو ورود، نامی برای خود دست و پا کرد. با وجود این استقبال مناسب، دنا دارای چندین ایراد اساسی است که برخی از خریداران را به سمت محصولات دیگر و حتی محصولات چینی در این کلاس قیمتی سوق می‌دهد. سه سال پس از معرفی دنا ؛ ایران خودرو نسخه به روزتری از این رخش ایرانی را به اسم دنا پلاس روانه بازار کرد که تنها در بعضی قسمت های ظاهری مثل چراغ های جلو و عقب و نصب سانروف با دنا معمولی تفاوت دارد؛ اما هنوز هم هر دو خودرو دارای ایرادات فراوانی هستند که در ادامه به 6 ایراد اساسی این محصول  لوکس ملی می پردازیم.

/ایران خودرو دنا,1397 -

 

 

کیفیت مونتاژ پایین

 هرچقدر هم که مواد قطعات و مورد استفاده دارای کیفیت بالایی باشند، مونتاژ و سرهمبندی آن‌ها نقش بسیار مهمی در نمود و ظهور این کیفیت دارد. تقریبا می‌توان گفت تمامی خودروهای داخلی در این حوزه ضعف دارند و خانواده دنا نیز متاسفانه از این قاعده مستثنی نیست؛ به نحوی که حتی برخی خودروهای چینی هم ‌تراز هم بهتر از دنا و دنا پلاس هستند. یکی از مواردی که بسیار توی ذوق می‌زند، درزبندی‌هاست که برای لوکس‌ترین خودروی ملی! قابل قبول نیست.

پیشرانه ضعیف

چندین و چندین سال از ارایه سمند با موتور ملی EF7 می‌گذرد و استفاده مجدد یک موتور ضعیف و قدیمی در جدیدترین تولید ملی، نشان از ضعف این محصول و در حالت کلی نشان از ضعف صنعت خودروسازی کشور دارد. این موتور با ظرفیت 1646 سی‌سی قادر به تولید 115 اسب بخار توان در 6000 دور در دقیقه بوده و گشتاور تولیدی آن نیز 157 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر سرعت این خودرو 189 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا 100 دنا با بهره‌گیری از این موتور 13.5 ثانیه ذکر شده است. که این مشخصات برای خریدارانی که سالها خودروهایی همچون پژو 405، پارس و سمند را در بازار خودرو استفاده کرده اند جذابیت خاصی ندارد. کندی شتاب خوشبختانه در نسخه توربو دناپلاس رفع شده است و به زیر 9 ثانیه می رسد. البته درمورد موتور توربویef7 هم مشکلاتی همچون دمای بالای موتور و صدای نامتعارف توربو در حالت سرد که به استفاده از آلیاژ و متریال نامناسب برمی­گردد مشاهده شده است. از دیگر مشکلات موتور توربو میتوان به کمبود قطعات این موتور را می­توان نام برد.

ایران خودرو دنا پلاس ,1397 توربو

فضای کابین

یکی از ضعف های بزرگ دنا پلاس مربوط به کیفیت پایین پلاستیک خشک مورد استفاده در داشبورد است که برای خودرویی در این کلاس قیمتی چندان رضایت‌بخش نیست. دنا و دنا پلاس در ظاهر خودرویی بزرگ هستند و به نظر می‌رسد که کابین این دو خودرو، باید جادار و بزرگ باشند ولیکن این چنین نیست. عایق بندی کابین مناسب نیست و صدای موتور و جاده تا حدود زیادی به فضای کابین انتقال پیدا می کند.

ایران خودرو دنا,1397 -

کیفیت پایین سواری

سواری با دنا آنچنان که باید لذت‌بخش و دلنشین نبوده. یکی از دلایل اصلی این موضوع سیستم تعلیق و پلت فرم قدیمی خودرو است که نسبت به خودروهای روز به راحتی ناهمواری‌ها و دست‌اندازها را به داخل کابین منتقل می کند و در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که دارای دست‌اندازهای فراوانی هستند؛ این ضعف بیش از پیش خود را نمایان می‌سازند. فرمان پذیری نه چندان قابل قبول دنا و دنا پلاس به جهت داشتن سیستم قدیمی از دیگر مشکلاتی است که مخصوصا برای عاشقان سرعت می‌تواند دردسرساز باشد و حواستان باشد که در پیچ‌ها و سرعت‌های بالا چندان روی هندلینگ  خودروی دنا حساب باز نکنید.

عدم کارکرد مناسب آپشن‌ها

 ضعف عملکرد آپشن‌های خودروی دنا یکی دیگر از مهم ترین نقص های این محصول ملی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید. سیستم مالتی‌مدیا به همراه صفحه‌نمایش لمسی بزرگ روی کنسول، محصول چین است و کیفیت بالایی ندارد. حتی در برخی مواقع اصلا به هیچ ماهواره‌ای متصل نمی‌شود. کروزکنترل خودرو نیز به درستی کار نمی‌کند و نمی‌توانید از آن انتظار یک عملکرد عاری از نقص را داشته باشید.

ایران خودرو دنا,1397 -

قیمت بالا

قیمت بالای این خودرو یکی دیگر از مواردی است که میل به خرید را از همان نقطه ابتدا کور می‌کند. تولید 97 این خودرو قیمتی حدود 75 تا 80 میلیون تومان دارد و دنا پلاس نیز در بازار آزاد در بازه قیمتی 100 تا 105 میلیون تومان نوسان دارد این در حالی است که در این بازه قیمتی می‌توان خودروهایی نظیر 207، ساندرو دنده‌ای، برلیانس H330، دانگ‌فنگ H30 کراس و … خریداری نمود. دنا معمولی طبق گزارش سازمان  استاندارد کیفی خودرو از 5 ستاره کیفی تنها دو ستاره و دناپلاس نیز با کمی ارفاق توانسته سه ستاره کیفیتی دریافت کند.

همچنین از دیگر مشکلات گزارش شده، دنا و دنا پلاس می توان به روغن ریزی موتور EF7، ضعف در سیستم ترمزگیری خودرو و ضعیف بودن صفحه کلاچ ها، دسته موتور بسیار ضعیف و سیستم جلوبندی قدیمی و پر استهلاک، نبود تعمیرکار خبره برای تعمیر موتورهای سری EF7  و از همه مهمتر صدای زوزه گیربکس این خودرو در دنده های سه به چهار اشاره کرد. 

  • hosein mola

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد سرقت در دنیاست.  ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در واقع نوعی سیستم پیشرفته برای امنیت خودرو و جلوگیری از سرقت آن است که بر روی تمامی خودروهای جدید نصب می شود. با کمک این مکانیزم یک قفل نرم‌افزاری بر روی ECUانژکتور گذاشته می‌شود که مانع روشن شدن پیشرانه خودرو شده و تا زمانی که قفل باز نشود خودرو استارت نمی‌خورد و روشن نمی‌شود، در نتیجه کارهایی مثل اتصال کوتاه پایه‌های سوئیچ و غیره برای روشن کردن خودرو کاملا بی‌تاثیر است.

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

با کمک ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت عملکرد هر سه قسمت نام برده شده غیر فعال می شود که در نتیجه خودرو به هیچ عنوان حرکت نمی کند.

1.      موتور استارت

2.      سیستم سوخت رسانی

3.      سیستم جرقه

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت وقتی بر روی یک خودرو فعال است تنها سوئیچی که موفق به روشن کردن خودرو می‌شود؛ سوئیچی است که کد تعریف شده بر روی آن با کد تعریف شده بر روی محل سوئیچ یکسان باشد، در غیر این صورت کلیدهای مشابه که کد متفاوتی دارند موفق به روشن کردن خودرو نخواهند شد و همین امر باعث امنیت خودرو در برابر سارقان می‌شود.

عملکرد ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه است؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در هنگام تولید خودرو قبل از اینکه خودرو استارت بخورد توسط دستگاه دیاگ سوئیچ خودرو کدگذاری می‌شود که این کد در حافظه سوئیچ ذخیره می‌شود. همچنین این کد درسیستم ایموبلایزر خودرو که شامل آنتن ترانسپوندر نیز هست به همراه ECU داده می شود.

 آنتن ترانسپوندر دارای یک بورد الکترونیکی و سیم پیچ است که در زیر فرمان اتومبیل نصب می‌شود که می‌تواند یک میدان مغناطیسی کوچک ایجاد کند.

وقتی سوئیچ در محل استارت قرار می‌گیرد چیپ حافظه کلید در حوضه مغناطیسی ترانسپوندر قرار می‌گیرد و فعال می‌شود و در همین زمان با استفاده از فناوری RFID سبب می‌شود تا بدون نیاز به انرژی الکتریکی و بدون صرف زمان به محض وارد شدن سوئیچ به محل استارت اطلاعات سوئیچ بازخوانی شود(این فعالیت تنها در کسری از ثانیه اتفاق میافتد). در صورتی که این اطلاعات بر روی سوئیچ ضد قفل(کد دسترسی یا Access code) درست باشد و با اطلاعات درون ترانسپوندر یکسان باشد خودرو روشن خواهد شد. در غیر این صورت خودرو روشن نخواهد شد و تنها استارت می‌خورد.

برای نشان دادن سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در خودروها یک چراغ قرمز چشمک زن بر روی پنل خودرو قرار دارد. زمانی که خودرو روشن بشود این چراغ خاموش خواهد شد.

 

 

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت چگونه غیر فعال می شود؟

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت زمانی غیر فعال می‌شود که خودرو با موفقیت روشن بشود. روشن شدن خودرو مستلزم داشتن سوئیچ اصلی است که کد امنیتی موجود در آن با کدی که در مرکز کنترل است همخوانی داشته باشد در این زمان یک اتصال القایی صورت می‌گیرد که منجر به روشن شدن خودرو خواهد شد. در غیر این صورت خودرو اگر استارت هم بخورد روشن نخواهد شد.

کدام سیستم ضدسرقت مناسب تر است؟

حال با توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح است که آیا با وجود سیستمی همچون ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت به سیستم‌های ضد سرقت دیگر همچون سیستم قفل مرکزی درب‌ها و یا سیستم‌های آلارم دهنده نیاز است؟

به طور خلاصه و کوتاه سیستم‌های ضد سرقت دیگر را بررسی می‌کنیم.

در کل سیستم‌های ضد سرقت عبارت اند از:

1.      قفل مرکزی

2.      دزدگیر

3.      ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

 

قفل مرکزی:

در این سیستم با قفل شدن یکی از درب‌ها بقیه درب‌ها نیز قفل می‌شوند و بالعکس با باز شدن یکی از درب‌ها بقیه درب‌ها نیز باز می‌شوند. نیروی این کار توسط یک موتور الکتریکی تامین می‌شود که از طریق کنترل از راه دور و یا کنتاکت‌های داخل قفل درب سیگنال های مورد نیاز برای فعال و یا غیر فعال کردن سیستم فرستاده می‌شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی این سیستم دیگر به تنهایی قادر به ایجاد امنیت خودرو نیست و در کنار سیستم‌های ضد سرقت و ایموبلایزر استفاده می‌شود.

دزدگیر (سیستم‌های آلارم دهنده):

ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت

در سیستم‌های دزدگیر، یک سری سنسور در خودرو وجود دارد که با تحریک شدن این سنسورها سیگنال‌هایی فرستاده می‌شود که یک سری فعالیت‌های از پیش تعیین شده مثل صدای آژیر، فلاشر و ارسال سیگنال هشدار به ریموت کنترل اتفاق می‌افتد. این سیگنال‌ها توسط واحد کنترل مرکزی کنترل می‌شود.

سنسور این سیستم‌ها شامل سنسورهای حساس به حرکت(اولتراسونیک)، وارد کردن سوئیچ، حساس به  ضربه و در مدل‌های پیشرفته‌تر سنسور فشار هوا و سنسورهای محافظت از چرخ‌ها می‌شود.

در این سیستم با فشار کلید قفل بر روی ریموت، واحد مرکزی سنسورها را زیر نظر می‌گیرد و همزمان برق سوئیچ قطع می‌شود و در صورت تحریک شدن هر یک از سنسورها دستگاه برای مدت از پیش تعیین شده آلارم می‌دهد. حساسیت سنسورها قابل تنظیم است.

با توجه به ویژگی‌ها و امکانات ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت داشتن یک سیستم ضد سرقت دیگر فقط برای آگاهی دادن به مالک خودرو مناسب است. بنا براین داشتن یک سستم دیگر در کنار ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت می‌تواند امنیت خودروی شما را بالاتر ببرد و ارزش هزینه کردن را دارد ولی باید توجه داشت که آیا سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت در کنار سیستم‌های ضد سرقت دیگر مشکلی برای اتومبیل ایجاد نکند و با آنها هماهنگی داشته باشد. در صورت عدم هماهنگی ممکن است مشکلاتی برای برق خودرو بوجود بیاید.

با توجه به سیستم نصب شده ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت بر روی خودروهای داخلی، اگر می‌خواهید سیستم ضدسرقت دیگر هم داشته باشید این سیستم باید توسط شرکت تایید شده نصب گردد تا مشکلی برای برق خودروی شما ایجاد نشود. مشکلاتی همچون قطع یکطرفه چراغ‌های خودرو یا روشن نشدن چراغ‌ها و … .

در هنگام تحویل خودرو کد مربوط به سیستم ایموبلایزر یا سوئیچ ضد سرقت توسط یک کارت به همراه سوئیچ خودرو به مشتریان داده میشود اما اخیراً به دلایل امنیتی این کد به مشتری داده نمی‌شود و تنها در صورت احراز هویت مشتری به عنوان مالک اصلی خودرو و انجام نامه نگاری‌های لازم این کد به شما داده خواهد شد.

در مواقعی که سوئیچ خودرو گم می‌شود برای ساخت سوئیچ جدید باید کد سوئیچ را بدست بیاوریم و یا به وسیله ECU یک کد جدید برای سوئیچ تعریف کنیم .البته برای خودروهای داخلی این امر بسیار آسان‌تر است و کلید سازهای خودرو می‌توانند بدون داشتنAccess code کلید قبلی را از کار بیاندازند و کلید جدیدی برای خودرو تعریف کنند.در زمان تعریف سوئیچ برای یک خودرو در یک زمان می‌توان 5 عدد سوئیچ تعریف کرد، در هر بار تعریف کد جدید، کد قبلی موجود در سوئیچ‌های قبلی دیگر معتبر نخواهند بود و نمی‌توانند خودرو را روشن کنند.

ترانسپوندر چیست؟

در صورت باز شدن سوئیچ ضد سرقت و یا قرار گرفتن کارت در دستگاه کارت خوان، کد حفاظتی ثبت شده در چیپ توسط آنتن مخصوص (گیرنده حلقوی) دریافت می‌گردد تا پس از تقویت آماده ارسال به کنترل یونیت (UCH) گردد. این گیرنده حلقوی به نام حلقه ترانسپوندر نیز معروف است.

  • hosein mola

معرفی پراید و تیبا

در ابتدای مقاله پراید بخریم یا تیبا خوب است به معرفی این دوخودرو بپردازیم.

معرفی پراید

اگر نگوییم پرفروش‌ترین، بی‌تردید پراید یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار کشور است. این خودرو ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه، ولی هم‌زمان کاملاً بی‌کیفیت و غیر ایمن، از محصولات شرکت سایپا است. شرکت سایپا خودرو پراید را در مدل‌ها و تیپ‌های متنوعی وارد بازار کشور کرده و همگی هم فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند. در این مقاله به بررسی پراید 131 می‌پردازیم که مدل فیس لیفت پراید صبا به‌حساب می‌آید.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک در همین لحظه قیمت پراید مد نظر خود را بدست آورید.

معرفی تیبا

تیبا هم یکی دیگر از محصولات شرکت سایپا است. این خودرو سابقه کمتری از پراید دارد و برای اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد؛ اما حضور خودرو تیبا در بازار کشور 11 ماه بعد شروع شد. درواقع تیبا به‌نوعی نسخه ارتقا یافته پلتفرم پراید است.

این خودرو در چهار تیپ مختلف به بازار کشور عرضه می‌شود. تیبا نیز مانند سایر خودروهای ارزان‌قیمت سایپا، ازجمله خودرو پراید، به دلیل ارزانی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرارگرفته است. هرچند که درواقع فروش تیبا به‌اندازه فروش پراید نیست، اما معتقدیم که خرید تیبا برای ایرانیان مزایای بیشتری دارد، یا دست‌کم احتمال مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را تا اندازه هرچند اندکی پایین خواهد آورد.

مقایسه طراحی پراید و تیبا

طراحی خارجی

بررسی های این مقاله را برای پاسخ به این سوال که پراید بخریم یا تیبا با طراحی خارجی آغاز میکنیم.

پراید خودروی کوچک و عاری از هرگونه نوآوری و خاصیت قابل اشاره‌ای است. این خودرو از طراحی خارجی کاملاً قدیمی برخوردار بوده و در ساخت آن از مواد بی‌کیفیت استفاده‌شده است. طول این خودرو 3935 سانتیمتر، عرض 1605 سانتیمتر و ارتفاع آن 1455 سانتیمتر است. رینگ‌های 13 اینچی پراید هماهنگی کاملی با سایر اجزای آن دارند و ما را در مقابل خودروی قدیمی و از مد افتاده قرار می‌دهند.

طراحی ظاهری پراید

مقایسه تیبا و پراید ازنظر طراحی خارجی نشان‌دهنده برتری کامل تیبا است. این خودرو اگر طراحی خارجی جدید و جذابی ندارد، دست‌کم طراحی زننده و قدیمی پراید را هم ندارد. در سپر جلو و همچنین روی کاپوت خودرو حجم دهی اندکی وجود دارد. همچنین در طراحی چراغ‌ها می‌توان به دنبال اندکی حالت تهاجمی گشت. در طراحی خارجی این خودرو سعی شده تا شمایلی از پژو 206 موجود باشد. هرچند این تلاش موفق نبوده، اما خودرو نسبت به پراید طرحی زیباتر و شکیل‌تر یافته است.

شما هم نظر خود را در مورد این که پراید بخریم یا تیبا در پایان این مقاله ارائه دهید

طراحی داخلی

پراید بخریم یا تیبا
طراحی داخلی پراید

برای اینکه بدانیم پراید بخریم یا ساینا خوب است جزئیات طراحی داخلی این دوخودرو را نیز بدانیم.

وقتی‌که وارد کابین پراید می‌شوید، اولین نکته‌ای که توجه شمارا جلب می‌کند، کمبود فضا است. پراید یک خودرو کوچک با فضای اندک است و اصلاً احساس راحتی را برای سرنشینان فراهم نمی‌کند. به‌خصوص اگر سه نفر در ردیف عقب خودرو بنشینند، کمبود فضا را کاملاً احساس خواهند کرد؛ اما چند سال است که در داشبورد پراید تغییراتی پدید آمده و شاهد اعمال حجم دهی در این قسمت هستیم.

پراید بخریم یا تیبا
طراحی داخلی تیبا

طراحی داخلی تیبا هم حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ اما می‌توان گفت که مقایسه تیبا و پراید از این نظر هم حاکی از برتری تیبا است. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، دست‌کم با طراحی قدیمی کابین پراید روبرو نیستید. این خودرو ازنظر فضا هم‌مقدار فضای نسبتاً بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد؛ بنابراین، به‌خصوص سرنشینان عقب با کمبود مضاعف فضا روبرو نخواهند شد.

مقایسه فنی پارامتری مهم برای اینکه پراید بخریم یا تیبا

پراید بخریم یا تیبا
مقایسه فنی پراید و تیبا

مقایسه تیبا و پراید ازنظر فنی هم نشان می‌دهد که تیبا دارای برتری نسبی است. هرچند که هر دو خودرو از موتور 4 سیلندر خطی استفاده می‌کنند، اما موتور تیبا ازنظر حجم، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور دارای برتری است.

به جدول زیر نگاه کنید:

مدل خودرو

تیبا

پراید

پیشرانه

4 سیلندر خطی

4 سیلندر خطی

حجم موتور

1503

1323

حداکثر قدرت

87 اسب بخار

71

حداکثر گشتاور

128 نیوتن متر

108

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

95/6 لیتر در هر 100 کیلومتر

44/6 لیتر در هر 100 کیلومتر

شتاب صفرتا 100

حداکثر سرعت

مقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی

پراید بخریم یا تیبا
مقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی پراید و تیبا

در مورد این که پراید بخریم یا تیبا باید بدانیم هر دو محصول موردبحث سایپا از بی‌کیفیت‌ترین و بی امکانات‌ترین خودروهای موجود در بازار هستند. شرکت سایپا نه‌فقط هیچ امکانات رفاهی قابل‌ذکری برای مشتریان پراید فراهم نکرده، بلکه از بسیاری لحاظ برعلیه خریدار خود موضع‌گیری کرده است.

با همراه مکانیک خودرو خود را به بهترین قیمت بفروشید

 خودرو صفر و کم کارکرد خودم رو میخوام بصورت سفارشی بفروشم

 می‌خوام ماشینم رو رو در سریع ترین زمان و با قیمت منطقی بفروشم

برای مثال تنها تیپ SE پراید 131 دارای هیدرولیک است. این در حالی است که زه کنار پراید به‌عنوان آپشن محسوب می‌شود و مشتری برای دریافت آن نیز باید کماکان جیب سایپا را پر کند؛ اما در خرید تیبا امکانات رفاهی از قبیل آینه‌های جانبی برقی، بالابرهای برقی عقب، تهویه مطبوع خودکار، کیت گازسوز، رینگ آلومینیومی و … به‌عنوان آپشن‌های اختیاری در نظر گرفته‌شده‌اند.

درهرصورت برای استفاده از پیش‌پاافتاده‌ترین امکانات که شاید تأثیر چندانی هم در رفاه سرنشینان نخواهند داست، باید پول بیشتر و بیشتری به جیب سایپا تزریق کنید. به‌هرحال، از این لحاظ هم توصیه ما اولویت دادن به خرید تیبا است.

تجهیزات

تیبا

پراید

چراغ

تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ هشداردهنده عیب موتور

تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، چراغ‌خطر سوم، مه‌شکن‌های جلو، چراغ عقب مجهز به مه‌کن،

سیستم­های مولتی‌مدیا

CD Player باقابلیت پخش MP3

رادیو سی دی باقابلیت پخش +MP3 و ورودی USB

صفحه‌نمایش

ندارد

ندارد

رینگ­ها

13 اینچ فولادی

آینه

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

تهویه مطبوع

تهویه هوای دستی

تهویه هوای دستی

صندلی

تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده

صندلی‌های ارگونومیک جدید

شیشه

بالابرهای برقی جلو

بالابرهای برقی جلو

سیستم­های هشداردهنده

سیستم ضد سرقت با کد متغیر

سایر امکانات

قفل مرکزی، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل، گرم‌کن شیشه عقب، ریموت‌کنترل

قفل مرکزی، گرم‌کن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، فرمان باقابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل

مقایسه ایمنی

پراید را می‌توان قاتل خریدارانش دانست. شما با خرید پراید درواقع عامل قتل خود را به خانه می‌آورید. این واقعیت را می‌توان از آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی به‌سادگی استخراج کرد. هرچند که تیبا هم‌دست بالایی نسبت به پراید ندارد، اما دست‌کم احتمال مرگ‌ومیر در تصادفات را نسبت به پراید کاهش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید در صورت وقوع تصادف از جان خود نگذشته باشید، تیبا گزینه اجباری معقول‌تری است.

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

تیبا

پراید

کیسه هوا

کیسه‌ هواهای راننده و سرنشین جلو

کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای،ABS

ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای،ABS

تجربه رانندگی

پراید بخریم یا تیبا
تجربه رانندگی با تیبا

پراید در شروع حرکت خودرو نسبتاً تیزی است. البته این مسئله به‌هیچ‌عنوان ارتباطی با عملکرد مطلوب موتور ندارد، بلکه به سبک بودن خودرو بازمی‌گردد. درهرصورت شما با نشستن در کابین پراید هیچ‌گونه احساس آرامش و امنیتی نخواهید داشت. توصیه ما هم این است که به‌هیچ‌عنوان حتی در خارج از شهر از سرعت 70 یا نهایتاً 80 تجاوز نکنید، می‌توانید در بزرگراه‌ها هم از لاین کناری سمت راست استفاده کرده و آرام رانندگی کنید.

مقایسه تیبا و پراید ازنظر تجربه رانندگی هم برتری تیبا را نشان می‌دهد. این خودرو دست‌کم توان رقابت نسبی با سایر خودروهای ساخت داخل را دارد. همچنین در سرعت‌های 90 تا 100 هم جوابگو خواهد بود؛ اما توصیه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان به سرعت‌های بالای 100 کیلومتر در ساعت تجاوز نکنید. در این صورت احساس ایمنی بیشتری خواهید داشت.

تحلیل شرایط بازار

پراید بخریم یا تیبا
تحلیل شرایط بازار پراید و تیبا

بازار آشفته خودرو کشور گزینه‌های خریداران خودرو را به‌شدت کاهش داده است. متأسفانه با تداوم افزایش نجومی قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی، به التهابات بازار خودرو هم افزوده می‌شود. تا چند سال پیش خودرو پراید را می‌توانستید باقیمت زیر 10 میلیون تومان تهیه کنید، اما امروزه این خودرو به بالای 50 میلیون تومان هم رسیده است. همچنین در بازار امروز برای خرید خودرو تیبا به بودجه‌ای بالاتر از 70 میلیون تومان نیاز خواهید داشت؛ اما درهرصورت تیبا گزینه بهتری است، مگر اینکه اختلاف 20 تا 30 میلیون تومانی برای خریدار اختلاف زیادی باشد که ظاهراً در وضعیت امروز و برای خریداران خودروهای سطح پایین، متأسفانه هست.

جمع‌بندی

پراید بخریم تیبا
عکس کامل و زیبا از تیبا

در پایان این مبحث که پراید بخریم یا تیبا چند سال قبل بود که یکی از دوستان سخن از ممنوعیت خروج پراید از سطح شهر را مطرح کرد. البته ایشان هدفی به‌غیراز مزاح نداشتند، اما کاش چنین حکمی صادر می‌شد. این خودرو تنها برای انجام امور روزمره داخل شهر گزینه اجباراً مناسبی است.

  • hosein mola
لاستیک‌ها یا تایرها، تنها اجزای خودرو هستند که با زمین در ارتباط‌ بوده و اگر بخواهیم تمثیلی داشته باشیم در واقع به مانند کفش هستند برای آدمی. در مورد اهمیت کفش، همواره گفته می‌شود که پا در حکم قلب دوم انسان بوده و هر چقدر که برای کفش راحت، هزینه کنیم ارزشش را دارد؛ بسیاری از کارشناسان، اهمیت لاستیک‌ها را دقیقا هم‌تراز با کفش انسان می‌دانند.پس با ما همراه باشید تا ببینیم در زمان ترکیدن لاستیک چه کارهایی را باید انجام دهیم.

با لاستیک خودرو بیشتر آشنا شوید

لاستیک‌ها به عنوان واسط بین زمین و خودرو عمل کرده و کل وزن خودرو از طریق لاستیک‌ها به زمین منتقل شده و بر اساس قانون سوم نیوتن، خودرو شروع به حرکت می‌نماید که ترکیدن لاستیک در حین حرکت ممکن است خسارات جبران ناپذیری را بوجود بیاورد. در ادامه با ما همراه باشید تا اندکی بیشتر با کفش خودرویتان آشنا شوید.

 با اپلیکیشن همراه مکانیک در هر لحظه قیمت خودرو خود را چه رنگ زده و چه سیل زده بدست آورید

بالانس کردن چرخ ها یکی از راه های افزایش سلامت لاستیک خودرو می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقالهبالانس کردن چرخ خودرو را از دست ندهید.

مواد تشکیل‌دهنده لاستیک‌ها

مواد تشکیل دهنده لاستیک

از مواد شیمیایی، معدنی و طبیعی مختلفی در تولید لاستیک‌ها استفاده می‌گردد که هر یک ویژگی خاصی را در لاستیک رقم می‌زنند. مهم‌ترین مواد مورد استفاده در لاستیک‌ها عبارتند از:

  • کائوچو: کائوچو به دلیل خواص منحصر بفرد خود، کاربرد بسیاری در زندگی بشر داشته و نوع طبیعی آن از گیاهان خاصی گرفته می‌شود. جالب است بدانید که کائوچو برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. کائوچو خود به سه نوع طبیعی، مصنوع و بازیافتی تقسیم‌بندی می‌شود که در ساخت لاستیک‌ها از ترکیب نوع طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود.
  • نخ: در بدنه تایرها لایه‌های نخی از جنس ریون، نایلون و یا پلی‌استر استفاده می‎‌شود که در اصطلاح کارکاس نامیده می‌شود. ظیفه این لایه‌های نخی، تحمل فشار وارده به تایر (به خصوص فشار باد) از داخل و بیرون است.
  • دوده: شاید دیگر انتظار این مورد نداشتید ولیکن دوده در میان فضاهای خالی بین مولکول‌های کائوچو قرار گرفته و باعث افزایش مقاومت کائوچو و بهبود خواص مکانیکی آن می‌گردد. شایان ذکر است گهگاه علاوه بر دوده از فیلرهایی نظیر کائولن نیز استفاده می‌گردد.
  • سیم: سیم‌های فولادی دارای پوششی از مس یا برنز بوده و جهت افزایش استحکام بخشی از لاستیک که بر روی طوقه قرار می‌گیرد؛ استفاده می‌شود.
  • حفاظت‌کننده‌ها: مواد موجود در هوا نظیر اکسیژن و ازون می‌تواند منجر به فرسودگی تایر گردد که جهت جلوگیری از این امر از موادی نظیر کسیدانت‌ها، موم‌ها، ضد اوزونانت‌ها و … استفاده می‌شود.
  • سایر مواد: علاوه بر مواد فوق‌الذکر از برخی مواد شیمیایی دیگر نیز جهت فرآوری بهتر لاستیک استفاده می‌گردد.

انواع لاستیک

انواع لاستیک خودرو

لاستیک‌ها را از دو دیدگاه مختلف می‌توان دسته‎‌بندی کرد:

1.ساختاری

2.عملکرد.

به لحاظ ساختاری، لاستیک‌ها خود به نوع بایاس و رادیال تقسیم می‌شوند. لاستیک‌های بایاس دارای تکنولوژی قدیمی‌تر بوده و نخ‌های مورد استفاده نایلونی است. این لایه‌ها به صورت ضربدری روی یکدیگر قرار گرفته و سیم فولادی نیز فقط در ناحیه طوقه استفاده می‌شود. در لاستیک‌های نوع رادیال همانطور که از اسم آن نیز پیداست در جهت شعاع و عمود بر خط مرکزی لاستیک قرار گرفته و عمدتا از جنس ریون یا پلی‌استر است.

برای افزایش سلامت خودرو مطالعه مقاله نکات مهم نگهداری لاستیک خودرو را نیز مطالعه کنید.

از دیدگاه عملکردی نیز لاستیک‌ها به 5 دسته چهار فصل، تابستانه، لاستیک‌های با عملکرد بالا، لاستیک مناسب برای انواع جاده‌ها و لاستیک‌های زمستانه (یخ‌شکن) تقسیم می‌شوند.

 با استفاده از خدمت کارشناسی خودرو 209 نقطه ای همراه مکانیک لذت خرید و فروش خودرو دست دوم را تجربه کنید

 برای خرید خودرو نیاز به کارشناسی خودرو در محل دارم   برای فروش خودرو نیاز به کارشناسی خودرو در محل دارم

لاستیک‌های چهارفصل را که برای اولین بار توسط شرکت GoodYear روانه بازار شد شاید بتوان محبوب‌ترین نوع لاستیک نه تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای جهانی دانست. در این نوع از لاستیک‌ها جهت ایجاد تعادل در تمامی فصول، لایه‌های نخ و لاستیک به صورت مساوی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

لاستیک‌های تابستانه نیز برای فصول تابستان طراحی شده و دارای عملکرد بهتری در جاده‌های خشک و گرم نسبت به 4 فصل هستند. لاستیک‌های با عملکرد بالا دارای عملکرد بهتری در سرعت‌های پایین، سر پیچ‌ها، سروصدای کم و … هستند. لاستیک مناسب برای انواع جاده‌ها عمدتا در وانت‌ها و SUVها استفاده شده و حتی در جاده‌های خاکی نیز عملکرد مناسبی از خود به نمایش می‌گذارند. لاستیک‎‌های یخ‌شکن نیز به منظور جلوگیری از لغزش و سر خوردن بر روی برف و یخ طراحی شده و در فصل زمستان استفاده می‎‌شوند.

طول عمر لاستیک خودرو

طول عمر لاستیک خودرو

همانند سایر قطعات موجود در خودرو، نمی‌توان طول عمر دقیقی را برای لاستیک در نظر گرفت و بهترین مرجع جهت اطلاع از آن، کارخانه سازنده است ولیکن به عقیده بسیاری از کارشناسان، 100 هزار کیلومتر برای لاستیک عمر منطقی بوده و با احتساب پیمایش سالیانه 25 هزار کیلومتر، بهتر است هر 4 سال یکبار لاستیک تعویض شوند. چنانچه این تعویض نمودن‌ها و یا نگهداری به طور دقیق و منظم انجام نشود منجر به موارد چون ترکیدگی لاستیک می‌شود که در ادامه به دلایل این موضوع پرداخته شده است.

دلایل ترکیدن لاستیک‌

فرسودگی بیش از حد: فرسودگی بیش از حد یعنی آج‌های لاستیک زودتر از موعد مقرر از بین رفته و نیاز به تعویض داشته باشند. دو عامل بسیار مهم در این فرسودگی عدم بالانس بودن چرخ‌هاست که این موضوع به طور کامل در مقاله مربوطه تشریح گردیده است. عامل دیگر وجود مشکل در سیستم جلوبندی و فنربندی است که باعث عدم توزیع یکنوخت نیرو بین لاستیک‌های مختلف شده و فرسایش پیش از موعد را به همراه خواهد داشت.

نامناسب بودن لاستیک: چنانچه لاستیک خودرو فاقد استانداردهای لازم باشد حتی در صورت نو بودن نیز، ترکیدن آن چندان دور از ذهن نیست. توصیه می‌شود به هنگام خرید لاستیک به مواردی چون تاریخ تولید، بار مجاز، سایز لاستیک، چسبندگی، مقاومت لاستیک و … توجه نمایید.

ترکیدن لاستیک

فشار باد: فشار نامناسب باد لاستیک از دیگر عواملی است که می‌تواند منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک گردد از این روی پیشنهاد می‌شود که به صورت منظم و ماهیانه باد لاستیک‌ها کنترل گردد.

برخورد با اشیا تیز و برنده: چنانچه لاستیک با اشیای تیز و برنده نظیر میخ، تکه شیشه و … برخورد نماید احتمال ترکیدن آن وجود دارد.

هنگام ترکیدن لاستیک چه باید کرد؟

ترکیدن ناگهانی لاستیک یکی از خطرناک‌ترین موقعیت‌هایی است که برای احتمال وقوع آن برای هر راننده‌ای وجود دارد. حال در چنین موقعیت حساسی چه باید کرد و چه نباید کرد؟

در زمان ترکیدن لاستیک چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

خونسردی خود را حفظ کنید: اولین اصل نه تنها در این موقعیت بلکه در هر موقعیت مشابه دیگری، حفظ آرامش و خونسردی است چراکه در غیر اینصورت به هیچ یک از مواردی که در ادامه می‌آید نمی‌توانید عمل نمایید و شاید نتیجه‌ای به شدت متاثرکننده برای خود و دیگران در پی داشته باشد.

از پدال گاز استفاده کنید: بسیاری از رانندگان به هنگام ترکیدن لاستیک پدال گاز را رها نموده و در پی ترمز هستند در حالیکه کاری بسیاری بیهوده و حتی خطرناک است. به آرامی به پدال گاز ضربه بزنید چراکه با افرایش سرعت خودرو قسمت اعظمی از وزن خودرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد و شما نیز در این فرصت باید خودرو را به کنار جاده منتقل کنید.

در نقطه‌ای امن متوقف شوید: در نقطه‌ای امن خودرو را پارک کرده و لاستیک معیوب را تعویض نمایید.

در زمان تریکدن لاستیک چه نباید کرد؟

ترمز ناگهانی: به هیچ وجه به صورت یکباره پا را بر روی پدال ترمز قرار ندهید چرا که این امر می‌تواند باعث لخت شدن لاستیک گردد.

ترکیدن لاستیک

فرمان را رها نکنید: در این موارد برخی افراد دچار استرس شده، فرمان را رها کرده و به سراغ ترمز دستی و … می‌روند. فرمان را دو دستی و محکم نگه‎ داشته و خودرو را به سوی نقطه‌ای امن هدایت نمایید.

اجازه ندهید کار به چنین جاهای باریکی بکشد: نگهداری و بررسی مناسب وضعیت لاستیک‌ها تا حدود زیادی شما را در مقابل ترکیدن لاستیک مصون داشته و خطرات احتمالی آن را نیز کاهش می‌دهد؛ به قول قدیمی‌ها که صد البته باید طلا گرفت حرفشان را، “پیشگیری بهتر از درمان است”!

ضرورت کارشناسی خودرو

در پایان مقاله قصد داریم با شما کاربر گرامی اندکی در مورد اهمیت کارشناسی خودرو صحبت کنیم شاید برای شما در مورد دو خدمت ارائه شده در بالا(برای خرید خودرو نیاز به کارشناسی دارم، برای فروش خودرو نیاز به کارشناسی دارم) سوال پیش بیایید که برای فروش خودرو ما چه نیازی به کارشناسی داریم.

کاربر گرامی دقت کنید که یکی از راه ها و تله های کلاهبرداری که دلال ها از آن استفاده می کنند وارد کردن ایرادات بی جا به خودرو برای کاهش قیمت آن می باشد ولی در صورتی که شما گواهی کارشناسی از یک مرکز معتبر داشته باشید راه کلاهبرداری را برای دلالان خودرو می بندید و خودرو خود را با منطقی ترین قیمت و قیمت کارشناسی شده می فروشید

این همان دلیلی است که می گوییم با استفاده از خدمت کارشناسی خودرو همراه مکانیک لذت خرید و یا فروش خودرو دست دوم را تجربه کنید

  • hosein mola