هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

۲ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

مقایسه تندر 90 با برلیانس H230 ، تلاش برای تصاحب بازار ایران ادامه دارد

مفایسه تندر 90 و برلیانس H230  مقاله ای می باشد که در آن از تلاش چینی ها برای کسب بازار ایران روایت می کنیم و همچنین این دو خودرو را از نگاه های متفاوت با یکدیگر مقایسه میکنیم

 ۲۰۱۹/۰۱/۰۷ مقایسه خودروها 0

مقاله‌ی پیش ‌رو درباره‌ی مقایسه‌ی دو خودروی سدان است که یکی از آن‌ها مدت زیادی است که توانسته بازار را قبضه کند و دیگری به همراه خانواده‌ی تازه‌وارد خود در حال نفوذ به پارکینگ خانه‌ی ایرانی‌ها است. تندر 90 سال‌ها است که جزو محبوب‌ترین خودروهای داخلی محسوب ‌می‌شود و این محبوبیت را به کمک کیفیت مطلوب خود درزمینه‌ی فنی به دست آورده است. در مورد برلیانس هم باید گفت که در ادامه‌ی به قهقرا رفتن صنعت خودروسازی کشور، چند سالی است که خودروهای چینی راه خود را به بازار ایران پیداکرده‌اند. خودروهای ساخت این کشور ابتدا باکیفیت بسیار پایین و البته قیمتی بسیار کم‌تر از رقبای احتمالی خود وارد بازار شدند. آزمون‌وخطا کردند و نسبت به گذشته‌ی خود پیشرفت کردند. حالا باگذشت زمانی اندک، برخی از خودروهای چینی باقیمت‌های بسیار بالا و البته باکیفیتی بالاتر از رقبای داخلی در معابر ایران ویراژ می‌دهند. از انصاف که نگذریم کمپانی برلیانس ‌نسبت به دیگر خودروسازهای چینی از کیفیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. به‌هرحال این مقاله راجع به مقایسه تندر 90 و برلیانس H230 و محاسن و معایب این دو خودرو است.

باید این را بگوییم که محبوبیت تندر 90، در سرزمین عجایب یعنی ایران باعث به وجود آمدن دردسرهایی شد. تندر 90 که قرار بود جایگزین پیکان در خیابان‌ها و جاده‌های ایران شود، در ابتدای عرضه‌ی خود بنا به مدل، از 10 تا 16 میلیون تومان قیمت داشت. هم‌زمان این خودرو توانست باکیفیت بالای خود نظر مثبت بازار را به خود جلب کند. این افزایش تقاضا طبق معمول رسوم عجیب‌وغریب در ایران با افزایش قیمت همراه شد. پس از افزایش قیمت ارز و به دنبال آن‌همه‌چیز ازجمله خودرو، در لیست قیمت‌های جدید تندر 90 از همه‌ی رقبای داخلی خود گران‌تر شد و به 40 میلیون تومان رسید. جانشین پیکان با فخرفروشی بر نوک قله ایستاد، دست‌نیافتنی‌تر از همیشه شد. بماند که در زمان نگارش این مقاله قیمت تندر 79 میلیون تومان ناقابل است. بله حقیقتی باورنکردنی است.

نگاه کلی به هر دو خودرو

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

گرچه هنگامی‌که برلیانس H230 طراحی شد، 13 سال از طرح اولیه‌ی تندر 90 می‌گذشت؛ اما این 2 خودرو نکات مشترک زیادی دارند.

مثلاً هر دو خودرو از دید عقب خوبی برخوردار نیستند و به‌خصوص برای رانندگان مبتدی دنده‌عقب رفتن با این خودروها مشکل است. کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده در داشبورد و داخل اتاق هم تندر 90 و هم برلیانس H230 در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد و از نامرغوب‌ترین پلاستیک ممکن برای این امر استفاده‌شده است.

هر دو خودرو برای قشر متوسط رو به ضعیف جامعه ساخته‌شده‌اند. البته در ایران برای قشر متوسط رو به ضعیفی که می‌توانند ماشین بخرند، وگرنه باقیمت‌هایی که این 2 خودرو دارند، برای قشر متوسط رو به ضعیف جامعه دست‌نیافتنی هستند.

صندوق‌عقب جادار از ویژگی‌های مثبت این دو خودرو است و هر دو خودرو به‌راحتی نیاز‌های خانواده‌ای 4 و حتی 5 نفرِ را تأمین می‌کنند.

در ضمن هر دو خودرو هم به‌صورت دنده‌ای و هم به‌صورت اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند.


مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

نقطه قوتی که تندر 90 می‌تواند در صورت وجود هر عیب دیگری بازهم به آن بنازد بدون شک مربوط به موتور و پیشرانه‌اش است. موتوری با حجم 1598 cc و دارای 16 سوپاپ. حداکثر توان خروجی این موتور 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی آن 140 نیوتون ‌متر در 3750 دور بر دقیقه است. شتابی که این موتور به تندر 90 می‌دهد 11.7 ثانیه زمان می‌برد تا خودرو از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت تندر 90‌ هم 175 کیلومتر بر ساعت است.

موتور قرارگرفته بر روی برلیانس H230 حجمی معادل 1500 cc دارد و درست مانند موتور تندر 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. توان خروجی و گشتاور این موتور هم مانند حجم آن کم‌تر از موتور تندر 90 هستند. 103 اسب بخار و 138 نیوتون متر، حداکثر توان خروجی و حداکثر گشتاوری هستند که به ترتیب در دور موتورهای 5800 و 3800 دور بر دقیقه حاصل می‌شوند.

در نسخه‌ی دنده‌ای گیربکس هر دو خودرو دارای 5 دنده جلو و 1 دنده‌عقب است؛ اما در نسخه‌ی اتومات تندر 90 دنده‌‌های جلو به 4 کاهش پیدا می‌کند و دربرلیانس H230 برخلاف تندر دنده‌های جلو به 6 افزایش پیدا می‌کند.

در مقایسه تندر 90 اتوماتیک و برلیانس H230 اتوماتیک قطعاً تندر برتری دارد. گیربکس استفاده‌شده در نسخه‌‌ی اتومات برلیانس در دسته‌ی گیربکس‌ها AMTقرار می‌گیرد. این نوع گیربکس‌ها درواقع همان گیربکس‌های دستی هستند با این تفاوت که کلاچ از زیر پای راننده حذف‌شده است و عملیات کلاچ‌ گیری و تعویض دنده توسط ربات انجام می‌شود. این نوع گیربکس‌ها کیفیت مطلوبی ندارند و برای ساخت خودروهای اتوماتیک ارزان‌قیمتی مانند برلیانس H230 از آن‌ها استفاده می‌شود. ناهماهنگی این گیربکس با پیشرانه‌ی قرارگرفته بر روی خودرو و زمان‌بندی نامناسب تعویض دنده باعث شده تا در این زمینه برلیانسهیچ حرفی در مقابل تندر 90 نداشته باشد.

تندر 90 در قسمت طراحی به همه می‌بازد، حتی پیکان

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

تندر ماشین بسیار خوبی است که طراحی بسیار افتضاحی دارد. گرچه این طراحی مربوط به سال 1999 میلادی است و برخی هم می‌گویند با توجه به اقتصادی بودن تندر 90 این طراحی چیز عجیبی نیست؛ اما به‌هرحال زشتی ظاهر تندر چیزی نیست که به‌راحتی بتوان از آن گذشت.

طراحی داخلی آن حتی در بد بودن از طراحی خارجی آن‌هم پیشی گرفته است و یکی از بی‌روح‌ترین خودروهای چند سال اخیر دنیا را تحویل بازار داده است.

همان‌طور که گفتیم مواد اولیه‌ی استفاده‌شده در ساخت هر دو خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند؛ اما حداقل ‌برلیانس H230 ظاهر داخلی و خارجی زیباتری نسبت به رقیب خود دارد.

طراحی برلیانس H230 توسط شرکت ایتال دیزاین انجام‌شده که البته از آن‌ها هم انتظار بیشتری می‌رفت. شاید ذکر این مسئله که این خودرو اقتصادی است برای چشم‌پوشی از برخی از نواقص ظاهری برلیانس H230 قانع‌کننده باشد ولی برای تندر 90 نه. هیچ خودرویی حتی اگر قرار است به‌صورت رایگان میان مردم پخش شود نباید به این شکل باشد.

البته ناگفته نماند که ازنظر جادار بودن و ارتفاع بلند سقف تندر 90 عملکرد بهتری از رقیب داشته است.

مقایسه‌ای بین دو رقیب محکم و ایمن

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

از دیگر وجوه مشترک این دو خودرو، ایمنی بالای هردوی آن‌ها است. هر دو خودرو از سیستم ترمز خوب و مطمئنی بهره‌ می‌برند و دارای 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو هستند.

از دیگر ویژگی‌های این دو رقیب که آن‌ها را نسبت به دیگر خودروهای هم‌سطح خود در بازار متمایز کرده است کسب ستاره‌ی ایمنی در تست NCAP است.

برلیانس H230 توانسته 5 ستاره از NCAP چین کسب کند و تندر 90 هم 3 ستاره از NCAP اروپا دریافت کرده. با توجه به این‌که یکی از آزمون‌ها در چین و دیگری در اروپا برگزارشده است، می‌توان گفت که این 2 ستاره تفاوت، همان تفاوت سخت‌گیری‌ها و البته کیفیت بین چین و اروپا است. به‌بیان‌دیگر دو خودرو در 1 سطح از ایمنی قرار دارند.

مقایسه فنی تندر 90 و برلیانس H230

 

تندر 90

برلیانس H230

حجم موتور

1598CC

1500CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750 دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 دنده خودکار

6 دنده AMT

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

11.7

-

ماکزیمم سرعت KM/H

175

180

مصرف سوخت ترکیبی لیتر

8.3

6.2

حجم باک

50

42

تجهیزات ایمنی و امنیتی

سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای-کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه ای – ABS – EBD-


کیسه هوای سرنشینان جلو

 

امکانات رفاهی

رادیو، قابلیت پخش CD و MP3 - بلندگوی تاقچه عقب - بلندگوی درب‌های جلو-فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع دستی - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ داخل صندوق عقب - چراغ سوم ترمز روی طاقچه عقب - چراغ نقشه خوان جلو - چراغ داخل داشبورد - تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل - آیینه‌های جانبی برقی با گرمکن - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - گرمکن شیشه عقب - تریم خاکستری - سپرهای همرنگ بدنه - زه‌های جانبی مشکی - تزیین کروم روی جلو پنجره - قاب کرومی پشت آمپر - ایموبیلایزر - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع - بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو - رینگ 15 اینچی آلومینیومی - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر - پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع - محافظ فیش و رابط‌های بلندگو جلو و عقب - جای نقشه برای صندلی جلو - نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت) - بوق 2 شیپوره - پارکابی رنو - آفتاب‌گیر سمت مسافر با آینه - کفپوش موکتی - جای لیوان صندلی جلو

مانیتور با قابلیت پخش -MP3رینگ 15 اینچی – سانروف – سنسور دنده عقب

 مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

پادشاه بازار و تازه‌واردی که می‌خواهد سهم خود را داشته باشد

در طول متن هم چند بار اشاره کردیم که تندر 90 یکی از پرفروش‌ترین و خوش‌معامله ترین خودروهای بازار ایران است. به‌قدری که باقیمتی پایین‌تر از دیگر رقبا وارد بازار شد و پس از اثبات خود، باقیمتی بالاتر از رقبا همچنان پرفروش ماند.

اما نباید H230 و خانواده‌اش را دست‌کم بگیریم. چینی‌ها در مدت‌زمانی کوتاه با خودروهای خود ایران را فتح کردند و قصد ندارند به این سادگی پا پس بکشند. در عملیات فتح بازار ایران قطعاً برلیانس‌ها از ژنرال‌های رده‌ی بالای چینی محسوب ‌می‌شوند.


  • hosein mola

با فرارسیدن فصل سرما درجه‌ی تنظیم حرارت سیستم تهویه‌ی خودروها به‌تدریج از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر می‌کند و بخاری‌ها به‌جای کولرها وارد عمل می‌شوند. بخاری خودرو مانند کولر نیازمند انرژی مضاعفی برای انجام‌وظیفه‌ی خود نیست و گرمایی که از راه دریچه‌ها به داخل اتاق وارد می‌شود؛ انرژی گرمایی تولیدشده توسط موتور است که اگر سیستم گرمایشی و بخاری خودرو از آن استفاده نکند هدر می‌رود. گرمای فرستاده‌شده به داخل اتاق، هیچ مصرف اضافه‌ای برای خودرو ایجاد نمی‌کند و تنها قدرتی که این گرما را به داخل اتاق می‌فرستد توسط باتری تأمین می‌شود که آن‌هم تجدید پذیر است.

این مقاله به بررسی همه چیز در مورد بخاری خودرو و نحوه ی نگهداری از آن می‌پردازد.

در این مقاله نحوه‌ی کارکرد بخاری خودرو، راهکارهایی برای نگهداری بهتر از آن، دلایلی که ممکن است بخاری گرمای موردنظر را تولید نکند و دیگر مطالب مربوط به بخاری خودرو را موردبررسی قرار می‌دهیم؛ اما برای شروع باید بدانیم که بخاری ماشین چگونه کار می‌کند.

بخاری خودرو چگونه کار میکند؟


گرمای موتور چگونه تولید می شود؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم گرمای بخاری خودرو از موتور تأمین می‌شود و به‌طور دقیق‌تر آب موتور این گرما را فراهم می‌کند. هیچ انرژی اضافه‌ای برای انجام کار بخاری و گرم کردن اتاق نیاز نیست و به همین دلیل است که خودروهای قدیمی مانند پیکان هم علیرغم فقدان کولر، به بخاری مجهز بودند. می‌دانید مایعی در موتور جریان دارد که یکی از وظایف آن عمل کردن به‌عنوان خنک‌کننده‌ی موتور است. این مایع آب موتور نام دارد و گرمای موتور را به خود جذب می‌کند. این مایع پیوسته در حال گردش است و رادیاتور خودرو هم در مسیر عبوری آن قرار دارد. وجود این آب باعث داغ شدن دیواره‌های رادیاتور می‌شود.

گرمای بخاری چگونه منتقل می شود؟

تا این جای کار دیدید که هیچ انرژی اضافه‌ای صرف نمی‌شود؛ اما باد گرمی که وارد اتاق می‌شود توسط دمنده‌ای تولید می‌شود که انرژی خود را از باتری خودرو تأمین می‌کند. پس از داغ شدن دیواره‌ی رادیاتور و یا به عبارتی بالا رفتن آمپر دمای آب، شما می‌توانید با روشن کردن این دمنده که کنترل آن در اختیار شماست و تنظیم قدرت باد ورودی، هوای گرم را وارد اتاق خودروی خود کنید.

چه زمانی طول میکشد تا بخاری داخل خودرو را گرم کند؟

بسته به عوامل مختلف، مدت‌زمانی که لازم است تا هوای واردشده از طریق دریچه‌ها گرم شود متفاوت است. اولین عامل در گرم شدن هوای ورودی بخاری خودرو گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هرچقدر هم ‌جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد فایده‌ای ندارد. اول‌ازهمه باید گرمایی وجود داشته باشد که بتواند وارد اتاق شود. خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند نزدیک به 15 دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از بخاری برسند، این زمان در خودروهای انژکتوری امروز به حوالی 3 دقیقه کاهش پیداکرده است.

راهکاری برای بهبود بخاری خودرو

راه های بهتر کار کردن بخاری خودرو

یکی دیگر از عوامل مؤثر در زمان گرم شدن بخاری خودرو جنس بدنه‌ی رادیاتور است. در خودروهای قدیمی رادیاتور را از جنس مس و برنج می‌ساختند که رسانای ایدئالی برای گرما نبودند؛ اما در خودروهای جدید این جنس به آلومینیوم تغییریافته که نسبت به برنج و مس رسانای بسیار بهتری برای گرما محسوب می‌شود.

چرا بخاری خودرو باد گرم نمی دهد؟

حالا که می‌دانیم بخاری ماشین چگونه کار میکند ، این سؤال به ذهن می‌رسد که چرا در برخی موارد بخاری ماشین به شکل درستی کار نمی‌کند.

در ابتدا بگوییم که اگر بخاری ماشین شما به‌درستی کار نمی‌کند آن را پشت گوش نیندازید و سریعاً به آن رسیدگی کنید. جدا از سرد ماندن خودرو در صورت فقدان سیستم گرمایش و بخار کردن شیشه‌ها، خرابی سیستم گرمایش و بخاری می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی بزرگ‌تر باشد و باعث بروز مشکلات دیگری شود.

عیب های رایج بخاری خودرو

عیب های رایج بخاری خودرو

یکی از ساده‌ترین دلایلی که باعث خرابی بخاری خودرو می‌شود تنظیم نبودن درجه‌ی حرارت درون اتاق خودرو است. همان درجه‌ای که باید به‌صورت دستی آن را از رنگ آبی به رنگ قرمز تغییر دهید. البته در برخی خودروهای جدید این تنظیم درجه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

تاثیر عملکرد ترموستات روی بخاری خودرو

از دیگر دلایل رایج خرابی بخاری خودرو، درست کار نکردن ترموستات است. ترموستات وظیفه‌ی تغییر مسیر آب موتور و خنک نگاه‌داشتن آن را بر عهده دارد. وقتی دمای آب موتور بیش‌ازحد زیاد شود ترموستات که قطعه‌ای مکانیکی است باز می‌شود و آب را به گردش درمی‌آورد تا دمای آن را کنترل کند. وقتی ترموستات دائم باز باشد، آب هم دائم در گردش است و فرصت گرم شدن در موتور را پیدا نمی‌کند؛ بنابراین آبی که به رادیاتور وارد می‌شود دمای لازم برای داغ کردن دیواره‌های آن را ندارد. مسلماً وقتی بدنه‌ی رادیاتور داغ نباشد خبری از باد گرم بخاری هم نخواهد بود.

دلیل دیگری که ممکن است وجود داشته باشد کم بودن سطح مایع گردشی در موتور است. اگر میزان آب موتور از حد مشخصی کم‌تر باشد، مقدار آبی که وارد رادیاتور می‌شود به‌قدری نیست که بتواند آن‌ را پر کند و باعث افزایش دمایش شود.

همچنین مشکل می‌تواند از خرابی فن یا دمنده‌ی هوا به داخل اتاق باشد، ممکن است همه‌چیز به‌درستی کار کند اما قدرت هوای ورودی از طریق دریچه‌ها به اتاق کم باشد.

آخرین مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد مربوط به جرم‌گرفتگی رادیاتور و مسیر گردش آب است. اگر شیلنگ‌های ورودی به رادیاتور گرفته یا مسدود باشند، آب به‌خوبی گردش پیدا نمی‌کند و گردش پیدا نکردن آب آغاز مشکلات دیگری مثل گرم نبودن بخاری است.

راه های بهبود عملکرد بخاری خودرو ؟

راه های بهبود عملکرد بخاری خودرو

چند نکته برای بهبود عملکرد بخاری خودروی شما وجود دارد که باهم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حالا که متوجه شدید چرا بخاری ماشین درست کار نمیکند ، باید مواظب باشید تا مسائلی که منجر به بروز آن مشکلات می‌شوند را برطرف کنید. باید از سلامت ترموستات خود مطمئن شوید، درجه‌ی حرارت را به‌درستی تنظیم کنید، میزان آب موتور موجود در خودرو را قبل از آغاز به حرکت چک کنید، از باز بودن مسیر گردش آب و سلامت فن یا دمنده‌ هم اطمینان داشته باشید.

از نکات دیگری که برای بهبود عملکرد بخاری خودرو باید به آن‌ها اشاره کرد:

برای گرم شدن خودرو زیاد ثابت نمانید و اجازه دهید خودرو و باد بخاری در حین حرکت گرم شوند.

اگر تعداد افراد حاضر در خودرو زیاد است، هم‌زمان با استفاده از بخاری مقدری شیشه را پایین دهید تا هوای تازه در گردش باشد.

دکمه‌ی AC فقط مربوط به فصول گرم و استفاده از کولر نیست، استفاده از AC منجر به تهویه‌ی هوای ورودی به خودرو می‌شود.

برای این‌که وقتی سرصبح وارد ماشینتان می‌شوید، زیاد منتظر گرم شدن بخاری خودرو نمانید، بهتر است شب قبل پیش از خاموش کردن خودرو هوای واردشده توسط فن به داخل اتاق را ببندید، همچنین توصیه می‌شود که درجه‌ی تنظیم حرارت را روی قسمت آبی بگذارید. به‌این‌ترتیب تا حدی مانع هدر رفتن دمای موتور می‌شوید و این امر کمک می‌کند که در روز بعد بخاری زودتر گرم شود.

یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو در محل ، کارشناسان همراه مکانیک بررسی میکنند سیستم گرمایشی خودرو می باشد که جالب است بدانید برخلاف تصور عوام در برخی از موارد کارشناسی بخاری خودرو نیز دچار مشکل می باشند.

شاید در نگاه اول این مشکل چندان جدی بنظر نرسد ، اما در نظر بگیرید که در صورت عدم کارشناسی صحیح شما پس از خرید متحمل هزینه های اضافی خواهید شد.

کارشناسی تخصصی خودرو یکی از خدمات همراه مکانیک می باشد که ضمن کارشناسی 209 نقطه از خودرو ،شما را تا یک خرید مطمن همراهی می

  • hosein mola