هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

هر آنچه در مورد خودرو میخواهید

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

در این وبلاگ با هم در مورد خودرو میخوایم حرف بزنیم

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اسامی هفت شرکتی که به صورت غیرقانونی خودرو پیش‌فروش می‌کردند را اعلام کرد.

 

آنطور که در قانون صیانت از حقوق مصرف کنندگان خودرو آمده است، تنها شرکت هایی امکان پیش‌فروش خودرو دارند که مجوز داشته باشند و باید با متخلفانی که خارج از این چهارچوب عمل می‌کنند برخورد قانونی شود.

 

در همین راستا و جهت افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از تضییع حقوق مصرف کنندگان در بازار خودرو و همچنین صیانت از حقوق متقاضیان خرید خودرو به استناد ماده (۵) آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اسامی شرکت‌های متخلف در پیش‌فروش خودرو را به ایسنا اعلام کرد.

 

بر این اساس، «داتیس خودرو»، «طاها خودرو»، «شهر خودرو»، «آداک خودرو» و «پرشین پارس» و چند شرکت دیگر در پیش‌فروش خودرو به دلیل نداشتن مجوزهای لازم، غیرقانونی اعلام شده است.

 

چهار نکته در خصوص حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز به این شرح است:

 

۱- براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب ۱۵/۷/۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه شماره ۱۲۵۶۱۲/۵۳۸۸۷ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۵ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شرکت های فاقد نمایندگی رسمی امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.

 

۲- شرکت های پیش فروش کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین­ نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱ ها مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ هیات وزیران مکلف به اخذ مجوز پیش فروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند .

 

۳- تبلیغات پیش فروش خودرو توسط شرکت های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان که اعلام می‌شود " تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع است " و خلاف قانون تلقی می شود .

 

۴- بر اساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان و اصل شده و رصد و پایش بازار، "داتیس خودرو"، "پرشین پارس"، "طاها خودرو"، "شهر خودرو" و " آداک خودرو" و چند شرکت دیگر فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیش فروش هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکت‌ها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرف کنندگان خواهد شد .

 

بر این اساس سازمان حمایت از هموطنان مؤکداً تقاضا کرده که از خرید خودرو در قالب پیش فروش از شرکت‌های مذکور و مشابه خودداری کنند و قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو به مجوزهای قانونی به خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی را داشته باشند. .

 

سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شماره تلفن ۲۲۰۵۸۵۶۰ را برای پاسخگویی به اصالت آگهی صادره اعلام و سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی این سازمان با شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور را آماده دریافت و رسیدگی به گزارشات و شکایات مردمی در این زمینه معرفی کرده است.

  • hosein mola

8 نشانه‌ تصادفی بودن یک خودروی کار‌کرده

 

1. آثار رنگ در قسمت‌های خاص

 

فروشندگان متقلب، سعی دارند که معایب خودروی خود را به هر طریق ممکنی بپوشانند. ولی همین وسواس بیش از حد آنها، کار دستشان می‌دهد. اول از همه، نگاهی به رنگ سرتاسر خودرو بیندازید تا از یکدست بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین لازم است که توجه ویژه‌ای نسبت به آبشش‌ها، گلگیر، درها و زه‌های آن داشته باشید؛ چراکه این‌ها، از معدود بخش‌هایی هستند که در صورت تعمیر و یا تعویض، مشخص می‌شوند. پس اگر رنگی غیر عادی را در این نقاط مشاهده کردید، علتش را جویا شوید و اگر قانع نشدید، از آن خودرو صرف نظر کنید.

 

2. ناهماهنگی در بخش‌های جدا از شاسی

 

هماهنگی درها، صندوق عقب، کاپوت و گلگیرها با سایر بخش‌های خودرو، امری ضروری است. پس لازم است که آنها را موشکافانه‌تر بررسی کنید. مخصوصا که محل اتصال این بخش ها با شاسی، از مهمترین بخش‌هایی به شمار می‌روند که هرگونه تعمیر یا تغییر رنگ را به نمایش می‌گذارند. پس با مشاهده کوچکترین مشکلی در این بخش‌ها، علتش را جویا شوید؛ چراکه خود کمپانی‌های خودروسازی، زمان زیادی را صرف یکدست و بی نقص بودن خودرو می‌کنند. بنابرین وجود هرگونه تفاوتی می‌تواند شبهه برانگیز باشد.

 

3. بتونه کاری

 

در مواردی مثل زنگ زدگی و پوسیدگی بدنه، استفاده از بتونه ناگزیر به نظر می‌رسد و به همین دلیل هم وجود مقدار کمی از آن امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که همین بتونه، به مقدار زیادی در بخشی به کار برده شده باشد، به معنای آن است که قصد پوشاندن چیزی را دارد. تشخیص این بتونه به سادگی و با استفاده از تکه‌ای آهنربا یا دستگاه خاصی که اخیرا برای آن ساخته شده، قابل تشخیص است. در صورت عدم دسترسی به این موارد هم می‌توانید با خم شدن و بررسی لبه های پایینی بدنه، از وجود آن اطلاع یابید. این کار به سادگی و با کشیدن دستتان بر روی لبه‌ها میسر می‌شود؛ چراکه تمامی لبه‌ها به شکلی کاملا صاف و تیز تولید می‌شوند. بنابرین وجود هرگونه خوردگی و دندانه‌ای، می تواند دلیل بر بتونه کاری آن بخش باشد.

 

4. نرمی و انعطاف ستون‌ها

 

یکی از مهمترین بخش‌ها در بررسی بدنه خودرو، ستون‌های آن است؛ چراکه در بسیاری از موارد، به جای تعمیر اصولی آن ها که هزینه بر هم هست، فرورفتگی را با استفاده از فشار و برگرداندن بخش آسیب دیده به حالت اول برطرف می‌کنند. درحالیکه انجام چنین کاری، سبب نرمی و انعطاف غیر عادی آن بخش می‌شود.

 

بنابرین در هنگام بررسی خودرو، با فشار دادن بخش‌های مختلف از بدنه، سلامتشان را محک بزنید. بخش‌های مثل گلگیرها و درها، من جمله مواردی هستند که کوچکترین آسیبی را به راحتی بروز می‌دهند و بنابرین، بررسی آنها نیز در کنار ستون‌ها توصیه می‌شود.

 

5. تازگی لایه‌ پوششی زیرین

 

یکی از بخش‌های مهم بازسازی یک خودرو تصادفی ، استفاده از افشانه‌ای پلاستیکی، برای پوشاندن کف آن است. هرچند که در اکثر موارد، به جهت حفظ کف خودرو در برابر روغن، نمک کف جاده و نیز دوده‌ها به کار برده می‌شود. استفاده از این ماده زمانی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که ساکن یکی از شهرهای مجاور دریا و مرطوب باشید و زنگ زدگی به سرعت رخ بدهد.

 

اما احتمال دیگری هم وجود دارد؛ چراکه تازگی این اسپری، می تواند به معنای تعویض یک قطعه یا بخش هم باشد. پس در صورت مواجهه با چنین چیزی، علت را از فروشنده جویا شوید و امیدوار باشید که پاسخی قانع کننده بشنوید. در غیر اینصورت از خیر آن خودرو نیز بگذرید.

 

6. ترک شیشه

 

ترک خوردگی‌های احتمالی بر روی شیشه جلو یا عقب می‌تواند نشانه‌ای از تصادفی بودن خودرو باشد. هرچند که دلایلی دیگری چون سنگ و یا گرمای هوای داخل کابین نیز در وقوع این امر دخیل هستند. ولی بالاخره این هم یک احتمال است و شاید بد نباشد که مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، جنس و نوع شیشه نیز یکی از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چراکه احتمال تعویض آن نیز وجود دارد. بنابرین هرگونه مغایرت ‌می‌تواند دلیلی بر تعویضی بودن آن باشد.

 

۷.بست‌ها

 

شکی نیست که سر و صدای چند قطعه پلاستیکی و اتصالات آنها مشکلی جدی به حساب نمی‌آِید. ولی گاهی همین موارد، خبر از مشکلی بزرگتر می‌دهند. به طوری که نبودن چند پیچ در آستر گلگیر به معنای راندن در جاده‌های ناهموار یا حتی بدتر است. البته منظور از بدتر چیزی مثل تصادفی جزئی و یا شدید است که سبب شکستن جای این پیچ‌ها یا خودشان شده است.

 

زنگ زدگی اتصالات نیز یکی از مواردی است که باید بدان توجه شود؛ چراکه رنگ آمیزی پس از نعمیر خودرو، شامل اتصالات نمی‌شود و به همین دلیل هم وجود اتصالاتی زنگ زده یا پوسیده، نشانه‌ای از تعویض آنها است. بنابرین بهترین راهکار، بررسی بخش داخلی گلگیر، پیچ‌ها و اتصالات پلاستیکی سپرها، جلوبندی، درب‌ها، روکش موتور و نیز محل اتصال درب‌ها و گلگیرها به بدنه است.

 

8. تعویض چراغ‌ها

 

سالیان زیادی است که تمامی خودروسازان، از پلاستیک شیشه‌ای برای چراغ‌های جلو و عقب استفاده می کنند. کنار گذاشتن شیشه، علاوه بر کمک به کاهش وزن خودرو، پخش نور در جاده را نیز بهبود می‌بخشد ولی در عین حال به مرور زمان نیز تغییر رنگ می‌دهد. بنابرین اگر یکی از چراغ‌ها رنگی متفاوت داشت و یا تازه‌تر به نظر می‌رسید، قطعا تعویضی صورت گرفته است و فروشنده باید پاسخگوی علت این تعویض باشد.

  • hosein mola


در شرایطی که فاصله قیمت خودروهای داخلی با قدرت خرید بخشی از مشتریان، آنها را از خرید خودرو صفر محروم کرده است، این روزها بازار خودروهای کارکرده بیش از گذشته با رونق همراه شده است، اما خرید خودرو، خصوصا یک خودرو کارکرده با نکات و ظرایفی همراه است که چنانچه فرد خریدار به آن توجه نکند ممکن است با مشکلاتی همراه شود. بر این اساس یک کارشناس فروش خودرو نکاتی را برای خرید یک خودرو کارکرده پیشنهاد می‌کند که توجه به آنها می‌تواند خریدی مطمئن‌تر را تضمین کند. کنار گذاشتن بودجه مناسب برای خرید، چگونگی انتخاب خودرو، توجه به نکات فنی، نحوه سند زدن و همچنین زمان و نحوه استفاده از خودرو پس از خرید را از نکات مورد توجه درخرید خودرو دست دوم می داند. در ادامه می‌توانید گام‌به‌گام با مراحل خرید یک خودرو کارکرده همراه شوید.


چشم بسته اقدام نکنید

نخستین توصیه به خریداران خودروهای کارکرده این است که تا جایی که امکان دارد سطح اطلاعات خود را از آپشن‌ها، حجم موتور و اطلاعات فنی خودرو مورد نظر خود افزایش دهند. به این ترتیب متقاضی خرید خودرو کارکرده خواهد دانست که خودرویی که خرید آن با بودجه‌اش همخوانی دارد، دارای چه مشخصاتی است. به این ترتیب ممکن است در خرید کمتر به اشتباه بیفتد. نکته دیگر اینکه بهتر است پیش از خرید نوع مصرف خودرو برای متقاضی آن روشن باشد، اینکه قرار است خودرو مورد نظر برای چه کاری و چه جاده‌ای خریداری شود؛ زیرا خودرویی که قرار است برای مصرف در جاده‌ای کوهستانی استفاده شود، قطعا با خودرویی که هدف استفاده از آن تردد در شهر است متفاوت خواهد بود. برای مثال توصیه می‌شود در شهرهای بزرگ تا آنجا که امکان دارد، به دلیل وجود ترافیک خودروهای دنده اتومات خریداری شود این در حالی است که این نکته در رابطه با تردد در جاده‌های بین‌شهری خیلی دارای اهمیت نیست.اما نکته دیگر اینکه تا آنجا که ممکن است خودرو نزدیک به صفر خریداری کنید حتی اگر مجبور شدید از لحاظ برند و نوع آپشن خودرویی معمولی انتخاب کنید، اما در عوض با هزینه‌های جانبی کمتری برای تعمیر همراه خواهید بود. برای خرید خودرو خود را محدود نکنید و چند گزینه را همزمان بررسی کنید تا در میان تمام گزینه‌ها بهترین را انتخاب کنید.


سوالاتی از فروشنده

اما در مرحله پس از انتخاب خودرو و زمانی که قرار است با فروشنده برای معامله به گفت‌وگو بنشینید، سوالاتی که قرار است از او بپرسید بسیار مهم است. سوالاتی از این دست که این خودرو برای چه مدتی در اختیار شما بوده؟ این خودرو تاکنون چه تعمیرات اساسی داشته است؟ میزان کیلومتری که این خودرو کارکرده چقدر است؟ آیا سرویس‌های دوره‌ای خودرو به موقع انجام شده است؟ پس از طرح چنین سوالاتی بهتر است از یک کارشناس خودرو برای بازدید از خودرو دعوت کنید و پاسخ‌های دریافتی را به کارشناس منتقل کرده تا او پاسخ‌ها را با شرایط واقعی خودرو راستی‌آزمایی کند. کمک گرفتن از یک کارشناس خودرو همچنین می‌تواند زوایای فنی خودرو را برای شما روشن‌تر کند.

مطالعه بیمه‌نامه و اسناد خودرو

با درخواست بیمه‌نامه از صاحب خودرو متوجه خواهید شد که خودرو تصادف داشته است یا خیر؛ زیرا در صورت داشتن تصادف، از تخفیف بیمه برخوردار نخواهد بود. از سوی دیگر با مطالعه دقیق سند متوجه خواهید شد که خودرو تغییری اساسی مانند تعویض موتور یا تعویض اتاق داشته یا خیر؛ زیرا تعویض‌هایی از این دست طبق قانون باید تحت نظارت و با مجوز پلیس انجام شود و در صورت تغییر نیز در سند ذکر خواهند شد. از نکات دیگر در خرید خودرو کارکرده این است که حتما خودرو را از کسی بخرید که سند خودرو به نام اوست. برای مثال ممکن است در جریان خرید خودرو با افرادی مواجه شوید که شغل آنها خرید و فروش خودروهای کارکرده‌ای است که به نام آنها نیست، در صورت بروز مشکل در چنین شرایطی شاید نتوانید فرد فروشنده‌ای که خودرو به نام او بوده را پیدا کنید.

مراقبت از ممنوع‌المعامله‌ها

ممکن است در جریان خرید خودرو کارکرده، فروشنده به شما پیشنهاد کند که برای تعویض پلاک به شما وکالت‌نامه بدهد. تا جایی که ممکن است وکالت‌نامه را قبول نکنید و با فرد فروشنده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است فرد فروشنده ممنوع‌المعامله باشد در چنین شرایطی وکالت‌نامه هیچ کارآیی نخواهد داشت.

همچنین توصیه می‌شود از پرداخت هرگونه مبلغی به شخص سوم در معامله پرهیز کنید و اگر قرار است پولی جابه‌جا شود فقط به شخص صاحب سند پرداخت کنید.


تنظیم مبایعه‌نامه پیش از سند زدن

مبایعه‌نامه قراردادی است که پیش از انتقال سند برای قطعی کردن برخی موارد بین خریدار و فروشنده تنظیم می‌شود. در این قرارداد مشخصات کامل فروشنده و خریدار شامل مشخصات شناسنامه‌ای، آدرس، شماره تلفن و شماره ملی ثبت می‌شود. همچنین مشخصات کامل خودرویی که قرار است خریداری شود به همراه وضعیت فنی آن، نحوه پرداخت پول و ذکر میزان بیعانه‌ای که احتمالا پرداخت شده است، تاریخ دقیق تنظیم سند و محل دفترخانه نیز در مبایعه‌نامه تشریح می‌شود تا در روز تنظیم سند مشکلی پیش نیاید.در گام بعدی، پس از تعویض پلاک و تنظیم مبایعه‌نامه، حتما سند قطعی را برای خودرو خریداری شده به نام خود منتقل کنید. توجه داشته باشید که در زمان تحویل خودرو تمام مدارک، لوازم فنی خودرو (مانند جک، زاپاس یا آچارچرخ)، سوئیچ یا ریموت اضافه را از فروشنده تحویل بگیرید.

آگاهی از سابقه فنی خودرو

دانستن سابقه فنی خودرو برای خریدار بسیار مهم است؛ زیرا شما با دانستن تعمیراتی که روی خودرو مورد نظرتان انجام شده است یا لوازم تعویضی آن درک بهتری از خودرویی که قصد خرید آن را دارید به دست خواهید آورد ضمن اینکه در صورت بروز مشکل می‌توانید راحت‌تر به شناسایی مشکل برآیید. و نکته آخر مربوط می‌شود به زمان پس از خرید. بهتر است پس از خرید و پیش از استفاده از خودرو آن را به طور کامل چکاپ کنید، برای مثال سطح آب رادیاتور یا روغن موتور را چک کنید. از سویی پس از خرید خودرو سعی کنید به سرعت خودرو را برای مسافت راه دور استفاده نکنید و پیش از رفتن به مسافرت؛ در شهر یا جاهایی که برای شما آشناست برای مدتی رانندگی کنید تا مشکلات احتمالی خودرو خود را نشان دهد و از سویی قلق خودرو جدید نیز برای شما جا بیفتد.

  • hosein mola

اتومات

1395                                                        45.5

1394                                                        40

دنده‌ای

1395                                                        43.5

1394                                                        39

  • hosein mola

روغن موتور خودرو را کی تعویض کنیم؟

شاید بار‌ها شنیده باشید که فلان روغن موتور را در ۵۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض کرد. ملاک این زمان کارکرد چیست؟ و به چه دلیل این زمان برای روغنهای مختلف متفاوت است. این نوشته به شما که احتمالا خودرویی زیر پایتان دارید کمک خواهد کرد ضمن کسب اطلاعات لازم در خصوص موارد تاثیر گذار در تعویض روغن; زمانی که روغن موتور دستگاه باید تعویض شود و... آگاه شوید و خانواده را بدون خودرو نگذارید!


 تصویر روغن موتور خودرو را کی تعویض کنیم؟

روغن از زمان شروع کار موتور در معرض اکسیده شدن و تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام قرار دارد. لدا روغن پایه آن شروع به آلوده شدن و از دست دادن کیفیت خود می‌نماید. از طرفی مواد افزودنی آن نیز رفته رفته مصرف می‌شوند. مثلا مواد افزودنی پاک کننده ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد. جالب است بدانید به ازای مصرف یک لیتر بنرین، یک لیتر آب تولید می‌شود که مقداری از آن به صورت بخار از اگزوز خارج می‌شودو مقداری نیز به روغن اضافه می‌شود.

 

آیا سیاه شدن روغن نشاندهنده رمان مناسب برای تعویض روغن است؟

 

بسیاری تصور می‌کنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن آن است. در صورتیکه عکس آن صادق است. یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد باید آن را تعویض نمود.

در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است; یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می‌دارد و طبعا سیاه می‌شود. اگر روغن موتور شما دیر سیاه شده باید نگران شد. بدین معنی که روغن قدرت جدب و معلق نگه داشتن دوده‌ها و مواد زائد را ندارد. واین دوده‌ها و الودگی‌ها روی قطعات موتور و لابلای ان‌ها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت سائیدگی رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد.

 

عوامل موثر در مدت کارکرد تعویض روغن موتور:

 

۱-شرایط کار دستگاه و موتور

۲-کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتور‌ها و نیز وضیعت برق

۳-کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

۴-کیفیت فیلترهای هوا و روغن

۵-نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

۶-مدت زمانی که روغن در کار‌تر می‌ماند

 

منظور از شرایط کار موتور و خودرو چیست؟

 

۱-سرعت خیلی زیادخودرو (تخته گاز رانندگی کردن)

۲-رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائی‌ها و یدک کشیدن‌ها

۳-زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)

۴-رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد

۵-به طور مستمر مسافتهای کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما

۶-رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

 

لذا در این شرایط توصیه می‌گردد که روغن موتور زود‌تر تعویض گردد. با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می‌گردد

 

نوع و کیفیت سوخت چه نقشی در تعویض روغن دارد؟

 

سرب موجود در بنزین که برای بهسوری بهتر به بنزین اضافه می‌شد پس از ورود به روغن باعث اکسید شدن سریع‌تر روغن می‌گردید. در حال حاضر این ماده از بنزین موجود در کشور حذف گردیده است. بنزین با اکتان پایین نیز به دلیل عدم یک احتراق کامل باعث اضافه کردن دوده بیشتر به روغن می‌گردد. استفاده از بنزینهای سوپر نیز این مورد را تاحدودی کاهش می‌دهد.

 

ایا نوع روغن نقش مهمی در مدت زمان تعویض خواهد داشت؟

 

عموما با بالا رفتن مدل خودرو‌ها شرایط موتور نیز ار لحاظسرعت و راندمان حجمی و در نتیجه فشار وارده و درجه حرارت ایجاد شده بالا‌تر می‌رود. سازندگان سعی نموده‌اند علاوه بر ساخت روغن‌های متنایب با مدل‌های جدید روغن هائی نیز بسازند که مدت زمتن تعویض ان نیز بیشتر باشد. لذا معتبر‌ترین مرجع برای تعویض روغن سازنده موتور است. سازندگان موتور معمولا موتور را برای حالت عادی (با شدت کار منوسط) ذکر می‌کنند. بدیهی است اگر شرایط کار موتور سخت‌تر شود باید زمان تعویض روغن را کاهش داد.

میزان کارکرد              نوع و کیفیت روغن موتور

۳۰۰۰کیلومتر             

CC/SC

۴۰۰۰کیلومتر             

CC/SD

۵۰۰۰کیلومتر             

SE/CC

بیش از ۱۰۰۰۰کیلومتر 

SG

**این حروف مشخص کننده سطح کیفیت بر روی ظرف حاوی روغن درج شده است

توجه: اگر خودرو مدت قابل ملاحظه‌ای در یک طوفان خاک یا شن (مثل حرکت در نقاط کویری) کار کند وضعش از حالت عادی متفاوت است و روغن را باید در اولین فرصت تعویض کرد چون مقدار قابل ملاحظه‌ای خاک وماسه وارد روغن شده و انرا به گرد سمباده معلق در روغن تبدیل نموده است که اگر تعویض نشود به سرعت سائیدگی و فرسودگی ایجاد خواهدشد.

 

نکته جالب و مهم دیگر اینکه در سالهای اخیر با وجود معرفی استانداردهای بسیار بالا برای کیفیت روغن موتور‌ها توصیه زمان تعویض توسط سازندگان خودرو‌ها برای این روغن‌ها افزایش نیافته است وحتی کاهش یافته است. مثلا اکثر خودروسازان یک روغن API SJرا برای حدود ۱۰۰۰۰کیلومتر کارکرد توصیه می‌کننددر صورتی که با توجه به کیفیت بالای این روغن‌ها انتظار ۲۰۰۰۰کیلومتر وبیشتر می‌رفت. علت اینست در موتورهای امروزی میزان روغن سوزی به دلیل مسائل زیست محیطی;بسیار محدود شده و لذا سر ریز روغن جدید روی روغنی که داخل موتور است کاهش یافته و روغن داخل موتور بدون انکه توسط سرریز روغن جدید تقویت شود باید بار شدید کار در موتور را تحمل کندکه مسلما میزان این تحمل محدود خواهد شد.

  • hosein mola

اخیرا بسیاری از خودروهای وارداتی توسط برخی افراد سودجو از کشورهای حوزه خلیج فارس خریداری شده و پس از کمی تعمیر و دست کاری در آمپر خودرو، به اسم خودرو صفر در داخل کشور فروخته شده و سودهای کلانی را نصیب واردکنندگان کرده است. این درحالی است که حدود ۸۰درصد از خودروهای وارداتی از طریق کشور امارات به ایران وارد می‌شود.

 

حتی به تازگی اخباری مبنی بر اینکه بیش از ۱۵۰دستگاه از خودروهای وارداتی دست دوم تحت عنوان خودرو صفر فروخته می‌شود منتشر شده است. همچنین این احتمال می‌رود که بسیاری از افراد اغفال شده تاکنون بی‌خبر از این موضوع باشند. براساس گزارش‌های به دست آمده تعمیرکاران افغان در خیابان‌های خاصی در امارات متحده عربی، خودروهای مدل بالای با کارکرد ۶ تا ۸هزار کیلومتر را بازسازی کرده و توسط افراد سود جو به شکل حرفه‌ای مشابه یک خودرو صفر کیلومتر به مردم می‌فروشند. بر همین اساس امیر رشیدمهرآبادی کارشناس تشخیص خودروهای وارداتی برای ارتقای آگاهی خریداران خودروهای وارداتی ضمن اشاره به اینکه کنترل خودروهای وارداتی در گمرک کشور، اسنادی است و کمتر به مسائلی از قبیل مسائل فنی توجه می‌شود نکات مهم در هنگام خرید یک خودرو وارداتی را برشمرده که در پی‌آید:

۱) تمامی اطلاعات واقعی یک خودرو وارداتی در متن برگ ترخیص گمرکی درج شده است لذا خریداران باید اصل برگه‌های ترخیص را با دقت بررسی کنند تا از سال ساخت خودرو، تجهیزات جانبی، شماره فنی، شماره موتور و شماره شاسی آگاه شوند و آن را با شماره‌های حک شده در لای درب خودرو پشت کمربند ایمنی (طرف راننده)، بدنه داخلی موتور، داخل اتاق زیر صندلی عقب و سینی داشبورد تطبیق دهند.

۲) معمولا کد VIN که همان شاسی خودرو است در سمت چپ شیشه جلو حک شده و همانند اثر انگشت افراد، این شماره برای خودرو منحصر به فرد است، لذا مشتریان حتما از طریق شبکه پست الکترونیکی شرکت سازنده اصلی خودرو اطلاعات سال ساخت را استعلام بگیرند.

۳) در هنگام خرید یک خودرو وارداتی دقت داشته باشید که قطعات فرعی جایگزین اصلی نشود.

۴) آمپر خودروهای جدید به صورت دیجیتالی بوده و استنباط عموم براین است که کیلومتر خودروهای جدید غیرقابل تغییر است. اما این باور درستی به حساب نمی‌آید چرا که کیلومترهای دیجیتالی قابل نفوذ هستند بنابراین بهترین وسیله برای آگاهی ازکیلومتر واقعی خودرو وارداتی، دستگاه دیاگ است تا به واسطه آن از طریق ECU یعنی همان مغز هوشمند خودرو اطلاعات درست کارکرد خودرو آشکار شود.

۵) به گلگیرها و موم قطعات بدنه خودرو توجه ویژه داشته باشید.

۶) چنانچه یک خودرو وارداتی، تصادفی و محل تصادف به جای صافکاری تعویض شده باشد، از طریق دستگاه‌های تعیین رنگ شدگی (مجهز به آهن ربا) قابل تشخیص نیست لذا برای اطمینان بیشتر از یک کارشناس حرفه‌ای در امر صافکاری و نقاشی استفاده کنید.

۷) به دیسک چرخ‌ها و انتهای ترمز از لحاظ استفاده شدن وسائیدگی توجه کنید.

۸) در هنگام خرید یک خودرو وارداتی حتما به لاستیک‌های آن توجه ویژه داشته باشید و به زائده‌هایی که شبیه میخ در اطراف و وسط لاستیک است دقت کنید، چرا که این زائده‌ها پس از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر از بین می‌روند.

۹) موتور خودرو کارکرده به دلیل حرارتی که از خود ایجاد می‌کند بعد از ۲ تا ۳هزار کیلومتر آثاری را روی بدنه موتور ایجاد می‌کند.

۱۰) چنانچه اگزوز خودرو گرم شود گلویی اگزوز تغییر شکل ظاهری می‌دهد. بنابراین به اگزوز خودرو توجه کنید.

۱۱) روغن موتور خودرو صفر کیلومتر حتما باید تمیز باشد.

۱۲) به غیر از چسپ‌هایی که روی قطعات مختلف خودرو و درون موتور قرار می‌گیرد بوی نویی خودرو نیز می‌تواند راهنمای خوبی با شد.

 

۱۳)مراجعه به مراکز معتبر کارشناسی خودرو که دارای تبحر وتجربه کافی در این زمینه میباشند.

  • hosein mola

مشخصات ظاهری ساندرو

 

 رنو ساندرو را می توان در رده هاچ بک های 5 درب شهری به حساب آورد. طراحی خارجی این خودرو بر خلاف ال 90 از خطوط تیز و مربع گونه خبری نیست . طراحی خارجی این خودرو بصورت خطوط منحنی دار و قوسی شکل طراحی شده تا کمی جوان پسند و دلنشین تر از ال 90 گردد.در جلوی خودرو دو چراغ بزرگ بیضوی شکل قرار دارد که منتهی به جلو پنجره شده که تا حدودی شبیه به رنو مگان می باشد.چراغهای عقب خودرو بطوری طراحی شده که  با چراغهای جلو هماهنگی خاصی دارد.


مشخصات داخلی و طراحی کابین رنو ساندرو

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، ساندرو بر مبنای پلتفرم خودروی لوگان (تندر90) توسعه داده شده است و از این‌رو می‌توان شباهت‌های بین دو خودرو را به‌وضوح مشاهده کرد. ساندرو و تندر به دو کلاس متفاوت تعلق دارند، بنابراین طبیعی است که طول این دو خودرو تفاوت زیادی با هم داشته باشد؛ اما ارتفاع و عرض آن‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد. فاصله‌ی بین دو محور ساندرو، حدود 42 میلی‌متر کوتاه‌تر از ال 90 است، بنابراین می‌توان انتظار داشت فضای در دسترس برای سرنشین‌های عقب، در این خودروی هاچ‌بک کمتر از تندر باشد.

طول فضای داخلی این خودرو 4.02 متر است که از بیشتر خودروهای مشابه خود بزرگتر و بهینه تر می باشد.همچنین گنجایش محفظه بار ساندرو برابر با 320 لیتر بوده که نشان از طراحی خوب داخلی خودرو دارد. 

مشخصات فنی رنو ساندرو

شرکت پارس‌خودرو رنو ساندرو را در دو مدل دستی و اتوماتیک روانه‌ی بازار کرده است؛ سیستم انتقال قدرت مدل دستی از نوع 5 سرعته و مصرف سوخت ترکیبی آن معادل 6.7 لیتر در هر100کیلومتر است و مدل اتوماتیک این خودرو از سیستم انتقال قدرت 4 سرعته بهره می‌برد و به‌صورت ترکیبی در هر 100کیلومتر، حدود8.3 لیتر مصرف سوخت دارد.

 

مطابق اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت پارس‌خودرو، حداکثر سرعت مدل‌های دستی و اتوماتیک این خودرو به‌ترتیب 175 و 170 کیلومتر بر ساعت است و این دو خودرو به‌ترتیب به 10.5 و 11.5 ثانیه زمان نیاز دارند تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسند.

پارس‌خودرو برای محور جلوی رنو ساندرو، سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون با بازوی جناقی را برگزیده و در محور عقب آن از سیستم تعلیق نیمه‌ مستقل با فنرهای مارپیچ استفاده کرده است. ترمزهای جلو و عقب رنو ساندرو همانند بسیاری از خودروهای هاچ‌بک دیگر موجود در بازار به‌ ترتیب از نوع دیسکی و کاسه‌ای هستند.

از نظر ایمنی این خودرو دارای سیستم های ABS ، EBD و EBA می باشد و همچنین EURO-NCAP ( سازمان و استاندارد ایمنی اروپا ) به این خودرو 4 ستاره داده است که آنرا در رده محصولات دارای ایمنی مناسب ارزیابی داشته است .

رنو برای این خودرو چندین موتور در نظر گرفته است که پارس خودرو موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ را برای بازار داخلی در نظر گرفته است . میزان قدرت خروجی این موتور برابر با 112 اسب بخار می باشد.

  • hosein mola


1396                            49

1395                            43.5

1394                            42

1393                            40

1392                            37.5

 

  • hosein mola

مشخصات فنی

موتور

سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور

1997سی سی

حداکثر قدرت

174 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

235 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه

جعبه دنده

سرعته دستی

شتاب 0 تا 100

-

حداکثر سرعت

180 کیلومتر در ساعت

وزن

1505 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)

4475 طول - 1840 عرض - 1680 ارتفاع

فاصله بین دو محور

2645 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر

لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر

لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی

7.8 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک

55 لیتر

استاندارد آلایندگی

-

استاندارد امنیت

یورو 4

میزان تولید CO2

گرم در هر کیلومتر

تجهیزات و امکانات

ترمز و پایداری

چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله) - سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی HAC -سیستم کنترل سرعت خودرو در سر پایینی HDC - سیستم پایداری الکترونیکی ESP - سیستم کنترل کشش TCS - سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD - سیستم ترمز اضطراری EBA - سیستم ترمز ضد قفل ABS

کیسه هوا

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم صوتی

کلیدهای مولتی مدیا روی فرمان - دارای 6 بلندگو - بلوتوث - سیستم پخش MP5 با خروجی USB - IPod - AUX

دیگر تجهیزات

پیشرانه مجهز به توربوشارژ می‌باشد - سیستم فرمان چرخ دنده شانه ای با کمک برقی - رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی - تریم مشکی - مجهز به سیستم ISOFIX - قفل ایمنی کودک - کنسول جلو و عقب - آنتن شیشه ای - خروجی پاور 12 ولت - سنسور دنده عقب - تهویه مطبوع - قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 2 جهت - فرمان الکترونیکی + Servomotor - اخطار دهنده فشار باد چرخ ها - سیستم ضد سرقت - تنظیم صندلی راننده در 6 جهت و کمک راننده در 4 جهت - کاور موتور - پوشش چرمی فرمان - صندلی چرمی - کامپیوتر سفری - دارای دیمر (تنظیم کننده نور صفحه کیلومتر) - چراغ راهنما روی آینه - تنظیم ارتفاع نور - چراغ های جلو برقی - چراغ های عقب LED - چراغ ترمز سوم - چراغ های مه شکن جلو و عقب - روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو - آینه های جانبی برقی تاشونده همراه با گرمکن - سان روف



  • hosein mola

اتومات

1396                            49

1391                            37

1390                            34

1389                            33

دنده‌ای

1396                            40

1395                            39

1391                            33

1390                            30.5

1389                            28

 

 

  • hosein mola